Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Svære kara med store maga, store visjona frå store vandala
Flere på hjemmesiden.
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

Spørsmål:
Jeg trener litt styrke i tillegg til annen trening som aerobic o.l. Av og til når jeg gjør nye styrkeøvelser, eller jeg har sluntret unna styrketreningen en stund, blir jeg veldig støl/øm etter en treningsøkt. Denne ømheten kan gjerne vare i 4-5 dager. Bør jeg unngå å trene mens jeg er øm? Har nemlig hørt at det gjør mer skade enn godt å trene før musklene har fått tid til å repareres.

Svar:
Ømme muskler, treningsverk, stivhet, sårhet, innebærer at kroppen din rapporterer om skadet vev som trenger ro og hvile, så ikke tren når du har treningsverk (ikke tren muskler med treningsverk). Sørg for at hvis du har 2 dager treningsverk, så skal du ha 2 dager til uten treningsverk, før du trener igjen. Så lenge du har treningsverk og opp til treningsverken er vekk, så har du ikke blitt sterkere i binedevevet enn du var tidligere. Det er den helt smertefrie fasen fra treningsverken er vekk og utover til og med 7.døgnet, som er den fasen der bindevevet blir sterkere enn det var før.

Jo bedre treningsgrunnlaget ditt er, jo mer treningsverk tåler du. Dårlig treningsgrunnlag kan med treningsverk raskt føre til belastningsskader.

Det er helt unødvendig å få treningsverk. Det er mye bedre å trene slik at trening og økning tilrettelegges på en slik måte, at treningsverk ikke oppstår. Smerte er negativt.

Del på Facebook



Kan man trene med treningsverk? Av John Gunnar Oppheim
3 siste fra ekspertene
hvordan bli en god 800m løper?
Bare fordeler med frukt?
Øke akselerasjonen, hvordan?

5 siste innlegg i forumet
Moderatorer
Hvilken pronasjon har jeg?
Sv: Skulderskade
Skulderskade
Sv: Hvilket proteinpulver synes dere smaker best/verst?

Fakta om trening
Introduksjon
Oppvarming
Trening av utholdenhet
Trening av styrke
Trening av hurtighet
Trening av tyøelighet
Trening av teknikk
Trening av koordinasjon
Formtopping
Tilpassing ved trening
Treningsplanlegging
Føle på kroppen

Kontrollere trening:
Telle gjentagelser
Måle tid
Pulsmåling
Treningsdagbok

Trening (10 siste)

Kopirett © Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA. E-post: kundeservice@trim.no, redaksjonen@trim.no Ansvarlig redaktør: John Gunnar Oppheim.

Om Trim.no AS | Betingelser for bruk | Annonseringsinformasjon | Vær varsom plakaten | Redaktørplakaten