Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Gode råd trenger ikke å være best, men de er alltid Gode råd
Flere på hjemmesiden.
Aktuelt på iform.no
Aktuelt på Slankenett.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

Spørsmål:
Jeg trener litt styrke i tillegg til annen trening som aerobic o.l. Av og til når jeg gjør nye styrkeøvelser, eller jeg har sluntret unna styrketreningen en stund, blir jeg veldig støl/øm etter en treningsøkt. Denne ømheten kan gjerne vare i 4-5 dager. Bør jeg unngå å trene mens jeg er øm? Har nemlig hørt at det gjør mer skade enn godt å trene før musklene har fått tid til å repareres.

Svar:
Ømme muskler, treningsverk, stivhet, sårhet, innebærer at kroppen din rapporterer om skadet vev som trenger ro og hvile, så ikke tren når du har treningsverk (ikke tren muskler med treningsverk). Sørg for at hvis du har 2 dager treningsverk, så skal du ha 2 dager til uten treningsverk, før du trener igjen. Så lenge du har treningsverk og opp til treningsverken er vekk, så har du ikke blitt sterkere i binedevevet enn du var tidligere. Det er den helt smertefrie fasen fra treningsverken er vekk og utover til og med 7.døgnet, som er den fasen der bindevevet blir sterkere enn det var før.

Jo bedre treningsgrunnlaget ditt er, jo mer treningsverk tåler du. Dårlig treningsgrunnlag kan med treningsverk raskt føre til belastningsskader.

Det er helt unødvendig å få treningsverk. Det er mye bedre å trene slik at trening og økning tilrettelegges på en slik måte, at treningsverk ikke oppstår. Smerte er negativt.

Del på Facebook



Kan man trene med treningsverk? Av John Gunnar Oppheim