Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
String Theory is MATRIX, and it`s Amazing Tricks
Flere på hjemmesiden.
Aktuelt på iform.no
Aktuelt på Slankenett.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

Spørsmål:
Jeg driver med aktiv friidrett og løper mellomdistanse. (800 og 1500m). Jeg har lenge lurt på dette med kosttilskudd. Finnes det noe bra kosttilskudd for mellomdistanse løpere? Er redd for å bruke kosttilskudd som blir ansett som doping. Hva bør jeg se etter?

BRUK AV KOSTTILSKUDD kan virke
prestasjonsfremmende, men pass
på å bruke de riktige tilskuddene i
forhold til den type trening/aktivitet
du holder på med.
Svar:
Jeg ville ha brukt vitaminer/mineraler som en tryggetssikrende bunn i suplementeringen. Deretter ville jeg ha supplert med karbohydrater/elektrolytter. Sistnevnte gjerne som drikkende variant inntatt i treningssammenheng. Muligens kunne det også være interessant å prøve seg fram litt med aminosyrer etter treningene, og før leggetid.

Foran løp/oppkjøring, så har vi jo det berømmelige bakepulveret. Regnes så vidt jeg vet ikke som doping. Kaffe er en annens sak. Denne fungerer prestasjonsfremmende, men er som de fleste er klar over, doping.

Det finnes lite forskning på det, men jammen hadde jeg gjerne prøvd kreatin også, for å se om det ga meg noe hjelp. Kreatin er populært myntet på kraftidrett, mens det mer utholdenhetspregede ikke har begitt seg inn på kreatinbruk. Men det finnes lite forskning på akkurat dette, og selv hadde jeg nok som løper prøvd ut kreating for å finne ut av effekten overfor min idrett.

Alt jeg her skriver, er ikke anbefalinger til hva du skal gjøre, men jeg skriver kun hva jeg ville ha gjort/kunne tenkt meg å gjøre.

Del på Facebook



Hvilke kosttilskudd passer best for mellomdistanse? Av John Gunnar Oppheim