Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Bosses and losses
Flere på hjemmesiden.
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

Overtrening inntreffer når du øker belastningen for mye.

Kroppen klarer ikke å tilpasse seg den økende belastningen, og evnen den har til å bli sterkere og større går i stå.

I annen rekke vil overtreningen kunne medføre skader i bindevevsstrukturer i muskler, sener, muskelfester, hinner og brusk. Dette skjer fordi kroppen er utslitt og stadig blir svakere på grunn av overtreningen. Dersom overtreningen har påvirket hele kroppen kan treningen ha satt for høye krav til kroppen generelt. Man vil da få en rekke symptomer som indikerer at hele kroppen er i ulage. Det oppstår ting som hodepine, voldsom svetting under trening, forandringer i blodtrykk, hjerterytme, søvnmønster og matlyst. Dårlig potens og manglende lyst på sex kan også oppstå. De forskjellige verdier i kroppen av forskjellige hormoner forandres, testosteron synker mens kortisol øker. Dette betyr nedgang i styrke og størrelse, muligens viser det på vekta, men ofte skjer det ved en forandring i kroppens sammensetning mellom muskelmasse og fett.

Symptomer ved overtrening

Fysiologisk:
• Redusert yteevne, nedgang i styrke og utholdenhet
• Redusert koordinasjon
• Hodepine
• Smerter i muskelfester og sener, ledd
• Mageproblemer
• Dårlig matlyst
• Forandring av kroppsvekt og/eller kroppssammensetning
• Forandringer i blodtrykk
• Forandringer av hjertets slag per minutt
• Forandringer i stoffskiftet
• Større produksjon av melkesyre ved lavere belastninger
• Dårligere evne til å oppnå pump
• Manglende ”trykk” i muskulaturen, manglende ”flex”


 

Del på Facebook



3 siste fra ekspertene
Dårligere tenner av myke tannkoster?
Hvordan øke min hurtighet?
Endring i pulsen - hva betyr dette?

5 siste innlegg i forumet
Kosthold og trening
Sv: Moderatorer
Sv: Moderatorer
Moderatorer
Hvilken pronasjon har jeg?

Se også kategorien Belastningsskader.

Overtrening og liten framgang

Kopirett © Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA. E-post: kundeservice@trim.no, redaksjonen@trim.no Ansvarlig redaktør: John Gunnar Oppheim.

Om Trim.no AS | Betingelser for bruk | Annonseringsinformasjon | Vær varsom plakaten | Redaktørplakaten