Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Hvis fliret ble for gammelt, hadde satan laget det på nytt
Flere på hjemmesiden.
Aktuelt på iform.no
Aktuelt på Slankenett.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

Spørsmål:
Jeg er en jente på 20 som liker å jogge, og har i den senere tid tenkt at jeg vil prøve meg på marathon i framtiden. SÅ jeg lurer på hvordan det vil være smart å planlegge treningen..hvor mange ganger i uken, og hvor langt jeg bør løpe, for å bygge meg opp mest mulig.

Svar:
Spørsmålet ditt er klassisk: Hvor mye skal du trene? Du må trene så mye som kroppen din i dag er tilpasset, tåler og kan tilpasse seg. Du må alltid ta utgangspunkt i nåværende treningstilstand når du planlegger og utfører videre trening.

Jeg anbeafler at du holder deg nede på joggetempo og utvider treningens volum, dvs treningstid, distanser. Legg opp minst 3 treninger per uke, og bygg disse ut til 5-6 treninger per uke. Øk treningsmengden med tid, og ikke mer enn 10% totaløkning fra uke til uke. Erfarne utøvere som trener mye, tåler ikke mer enn maks. 2% økning.

Du bør for maraton ha minst 5 faste timer med jogging per uke. Med overskuddstrening på rolig joggetempo, må du ha formoppkjøring før du legger i vei på maratonløp. Formoppkjøringen starter du senest en uke før maratonløpet, med en lang og hard økt.

Del på Facebook



Hvordan trene for oppbygging til maraton? Av John Gunnar Oppheim