Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Rasisme mot brun hud, og norsk solariumskultur
Flere på hjemmesiden.
Aktuelt på iform.no
Aktuelt på Slankenett.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

Spørsmål:
Jeg er en jente på 20 som liker å jogge, og har i den senere tid tenkt at jeg vil prøve meg på marathon i framtiden. SÅ jeg lurer på hvordan det vil være smart å planlegge treningen..hvor mange ganger i uken, og hvor langt jeg bør løpe, for å bygge meg opp mest mulig.

Svar:
Spørsmålet ditt er klassisk: Hvor mye skal du trene? Du må trene så mye som kroppen din i dag er tilpasset, tåler og kan tilpasse seg. Du må alltid ta utgangspunkt i nåværende treningstilstand når du planlegger og utfører videre trening.

Jeg anbeafler at du holder deg nede på joggetempo og utvider treningens volum, dvs treningstid, distanser. Legg opp minst 3 treninger per uke, og bygg disse ut til 5-6 treninger per uke. Øk treningsmengden med tid, og ikke mer enn 10% totaløkning fra uke til uke. Erfarne utøvere som trener mye, tåler ikke mer enn maks. 2% økning.

Du bør for maraton ha minst 5 faste timer med jogging per uke. Med overskuddstrening på rolig joggetempo, må du ha formoppkjøring før du legger i vei på maratonløp. Formoppkjøringen starter du senest en uke før maratonløpet, med en lang og hard økt.

Del på Facebook



Hvordan trene for oppbygging til maraton? Av John Gunnar Oppheim