Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Oh darn, i`ve lost my barn
Flere på hjemmesiden.
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

SYSTEMISK OVERTRENING: Kjøres kroppen ned i
denne typen "indre" overtrening, vil det kunne
bety at hjertet er overtrent, at blodet er påvirket,
samt endringer i en rekke organer (ofte knyttet til
omsetning av oksygen og oksygenopptak), så vil
det kunne bli nødvendig med opptil 8 ukers
treningsfri.
Spørsmål:
Jeg var overtrent for ca 1 mnd siden, og er veldig usikker på om jeg er helt bra igjen. Når jeg trener sykling, spinning, styrke og roing, virker det noen ganger som kroppen ikke vil være med, kroppen vil gi seg når det er en tung bakke f.eks, men jeg nekter, så jeg bare kjører videre. Kroppen vil liksom ikke være med, men er kjempeglad, har overskudd osv.(dette kommer jo av at kroppen produserer endorfiner), men er redd kroppen lurer meg til å tro at alt er bra og at det er som det skal være!når jeg var overtrent hadde jeg 10 dager uten trening. er veldig ivrig så ville ikke vente mer. men tror at jeg har lurt kroppen min, med på noe den egentlig ikke hadde lyst til å være med, og at den nå sier i fra! hva tenker du om dette?

Svar:
Selv om du er uthvilt med positive muskler, så vil du kunne kjøre på så hardt at dette er både smertefullt og tungt. F.eks. vil tøffe intervaller kunne føre til midlertidig og stor oppbygging av melkesyre, hvilket er svært ubehagelig. Hverken smerte, stivhet eller en kropp som ikke lystrer, betyr her at du er overtrent. Det betyr kun at du belaster i øyeblikket så mye at kroppen ikke klarer å ta unna. Roer du ned, vil du etter noen minutter ha innhentet oksygengjeld og kreftene.

ER DU TRØTT OG TUNG I KROPPEN? Ikke tvil. Ta
deg fri et par uker og se så hvordan treningen
igjen føles.
Avhengig av hvor mye slik hard trening du påfører, og i forhold til hvilken treningstilstand og grunnlag du er i/har, så vil gjeldene økt/treningsmengde gi seg utslag i en variende grad og behov for hvile.

Mens en godt trent maratonutøver kan spurte 10-12 intervaller og av det få behov for 12-13 timer hvile, kan en utrent på samme høye/maksimale treningsinnsats, blåse ut musklene så de trenger en uke for å bli uthvilte igjen. Det er av denne grunnen man hele tiden poengterer viktigheten og betydningen av treningsgrunnlag.

Det positive overskuddet i musklene er følbart. Musklene skal arbeide lett, det skal føles postivt og godt i musklene. Den positive treningstilstanden gir seg også utslag på det psykologiske planet i form av treningslyst og glede. Det er morsomt å trene når overskuddet er i kroppen.

Hvis du trener regelmessig, og har gjort dette i mer enn 3-4 uker, og kroppen føles tung og slapp og livløs, og musklene ikke kjenens uthvilte, lette og sterke og jobbe med, så er sjansen stor for at du er overtrent.

Del på Facebook



Henger overtreningen i enda? Av John Gunnar Oppheim
3 siste fra ekspertene
Melk i litervis - sunt?
Mye negativt om slankeopplegget PLUSS
Hvilken puls er normal?

5 siste innlegg i forumet
Kosthold og trening
Sv: Moderatorer
Sv: Moderatorer
Moderatorer
Hvilken pronasjon har jeg?

Fakta om trening
Introduksjon
Oppvarming
Trening av utholdenhet
Trening av styrke
Trening av hurtighet
Trening av tyøelighet
Trening av teknikk
Trening av koordinasjon
Formtopping
Tilpassing ved trening
Treningsplanlegging
Føle på kroppen

Kontrollere trening:
Telle gjentagelser
Måle tid
Pulsmåling
Treningsdagbok

Trening (10 siste)

Kopirett © Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA. E-post: kundeservice@trim.no, redaksjonen@trim.no Ansvarlig redaktør: John Gunnar Oppheim.

Om Trim.no AS | Betingelser for bruk | Annonseringsinformasjon | Vær varsom plakaten | Redaktørplakaten