Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Blått er godt
Flere på hjemmesiden.
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

BEINHINNEBETENNELSE: Dette er
belastningsskader, og er en type skade
som svært lett kronifiserer seg.
Spørsmål:
Broren min har vert plaga med såkalla beinhinnebetennelse i bortimot ett par år no, og har aldri blitt bra. Han speler kanskje et par fotball treninger og et par kamper og så kjem plagene igjen, voldsomme smerter og på det verste har han problemer med å gå. Så kan han kvile en måned eller to og prøve seg forsiktig igjen først med sykling og etter kvart fotball/jogging igjen og så er det samme greia igjen, par treninger og kamper og nye smerter.. Han har ut i frå tips blant vurdert å prøve opplegget ditt, er siste utvei krykker og total avlastning av beina?

Han var forøvrig innom legen en dag, og legen hadde visst snakka om at det kunne være andre ting enn betennelse. Han babla noko pølsevev om at det kunne vere for trangt inni leggen rundt beinet. Har du nokre tips å komme med? Kan det være andre ting enn betennelse/belastningsskade?

Svar:
Beinhinnebetennelse kan være til dels svært hardbarket å komme til livs. Overbelastningen sitter som navnet sier, i beinhinnen. Denne ligger mellom beinvevevet og muskelen som ligger på oversiden. Ved treningen oppstår det friksjon/belastning på nevnte hinne gjennom bevegelse/klem fra arbeidende muskler.

BEINHINNEBETENNELSE: Denne typen skade kan
bety at det trengs inntil store tiltak for å avlaste.
Som ved beinbrudd, kan det kreves total
avlastning, det vil si at man må ty til krykker for å
avlaste. Skadestedet må få total hvile og ro før det
klarer å bygge seg opp igjen.
Blir det mer belastning enn bindevevet i beinhinna makter å tilpasse seg, oppstår det belastning som begynner å fysisk slite ned/bryte ned vevet. Det oppstår små rifter, sår og vevsskader. Når dette er et faktum, er skadeområdet smertefullt. Overskuddet er borte vekk fra vevet og det tåler mindre enn normalt, derav; derav problemer med å gå.

Smertene forteller at vevet er skadet, og ved hjelp av smerten forsøker kroppen ikke bare å fortelle at den er skadet i dette området, men også til å tvinge den skadede til å oppholde seg i ro. Det betyr hvile, og det er ved hvile at kroppen reparerer vev.

Det kjedelige med beinhinnebetennelse, er at utøveren ofte belaster inntil det oppstår betydelige smerter, samt at vevsnedbrytningen kan være dyptgående. Skadestedet er ofte sterkt svekket. Det betyr at den daglige belastningen fra morgen til kveld, innvirker som stor nok til å hele tiden bryte ned igjen det lille kroppen klarer å reparere. Med andre ord: Beinhinna får ikke god nok hvile, og heller ikke lang nok hvile. Skaden holdes kronisk med den daglige aktiviteten.

Det eneste som vil kunne få beinhinnebetennelsen vekk, er god nok hvile. Din bror virker for å ha et tilfelle hvor total avlstning er nødvendig ja. Han må avlaste helt inntil all smerte og alle ubehag er borte osv. (se heftet belastningsskader ang. spesifikk metodikk). Han kan deretter ikke kaste seg ut i kamper og store påkjenninger. Skadeområdet er etter hvileperioden uthvilt og trenbart, men likevel nedkjørt og svakt. Det må bygges opp igjen sakte og gradvis. Start med korte rolige spaserturer, som utvides etterhvert. Oppstår det nye ubehag, så avbryt og legg inn hvile.

Dette er plager kroppen ordner opp i, så her er krykker til stor hjelp, en fot om gangen. Og ikke overdiv krykkegåingen heller, for det kan sette seg i albuer, skuldre og bryst. Det ligger en utfordring i å ta tak i vonde beinhinner, men husk det herlige målet som ligger der framme og venter: Det er en god følelse å bevege seg fritt og smertefritt når man har vært hoøldt tilbake lenge. Stå på! :-) Hils din bror at han må gjøre nå og begynne helst i dag, så er han snart bra igjen.
Del på Facebook



Beinhinnebetennelse Av John Gunnar Oppheim
3 siste fra ekspertene
Hva er ortoreksi, er kostholdsfreaker syke?
Fibromyalgi og trening
Hvordan gå ned 10 kilo med trening?

5 siste innlegg i forumet
Støl under trening
Dårlig form etter trening.
Sitter fast! Vil få bort magefettet.. Trenger hjelp..
Sv: Dopinglisten, kosttilskudd
Sv: Dopinglisten, kosttilskudd

Heftet Belastningsskader
Heftet inneholder et nyutviklet og meget effektivt behandlingsopplegg for å kvitte seg  med belastningsskader. Kunnskapen og metodene som presenteres her, står for et gjennombrudd  i effektiv skadebehandling. Et must for deg som vil bli kvitt smerter og skader i bevegelsesapparatet.
Kjøp og last ned heftet her.

Faktaartikler om belastningssakder:
Om belastningsskader
Overtrening
Skader

Belastningsskader

Kopirett © Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA. E-post: kundeservice@trim.no, redaksjonen@trim.no Ansvarlig redaktør: John Gunnar Oppheim.

Om Trim.no AS | Betingelser for bruk | Annonseringsinformasjon | Vær varsom plakaten | Redaktørplakaten