Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Hardkos!
Flere på hjemmesiden.
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

Spørsmål:
Hadde bentrening i går og var i siste settet på knebøy da det hogg til med sinnsyke smerter i ryggen (var på vei opp med vektene). Jeg ble fullstendig stiv i ryggen og holdt på å svime av. Hadde det skikkelig vondt. Etter en times tid så vi ingen annen råd en å ringe etter ambulanse. På sykehuset ble det konstatert hekseskudd (muskelstrekk), og krykker ble utlevert :-). Tiden nå går stort sett med til å ligge, samt prøve å bevege meg litt for å holde sirkulasjonen i gang. Hva kommer disse smertene av?

Svar:
Hekseskuddet er sannsynligvis en muskelstrekk ja. Det kan godt være kun det jeg tror er strekking av neverevev uten at selve muskulturen er skadet. Skapes det et drag i nervevevet, en nervetråd, slik at denne blir tøyet uvanlig langt eller på annen måte uvanlig/unormalt, så kan dette forårsake fryktelige smerter.

LANGS RYGGRADEN: Det finnes en mengde store og
følsomme nervebaner langs ryggraden og i ryggen.
Dersom disse får seg en strekk, vil det kunne oppstå
store smerter. Eneste behandlingsform er ro og hvile.
I noen tilfeller kan kiropraktor hjelpe (ved låsinger
og/eller ryggvirvler som er "ute av stille").
At vevet stivner er også vanlige. Om dette er en direkte stivhet som automatisk følger denne typen strekk, vet jeg ikke, men stivheten kan like gjerne være at dy pga.kraftige smerter knytter deg, mer eller mindre bevisst/ubevisst. Et slikt hekseskudd kan komme rett ut av det blå, bare en liten uskyldig bevegelse, kanksje spesielt hvis du er kald i kroppen, kan få dette her til å oppstå i løpet av et lite sekund. Men uansett, stivhet. Og vondt. Veldig vondt.

Kanskje merker du at du kjennes ut som det stivner litt først, eller bare at det kommer en merkelig følelse, før smerten raskt kommer/kanskje hugger/øker på meget fort. Deretter er det vanlige at du knapt kan røre deg, det gjør rett fram altfor vondt. Smerten er grusom.

Man vil ofte merke det motsatte av en vevsskade i muskler/bindevev, der man ved belastning får smerte/verre smerte. Nervevevet ser ut til å reagere omvendt. Med jevn spenning og motstand på en muskel med "nervestrekk" i (jeg kaller min teori det heretter), så vil den faktisk kunne føles bedre. Men motsatt, hvis du skal slappe helt av i smetreområdet, og du avspenner muskelen og skal slappe helt av med den, da kan smertene bli fryktelige.

Min verste opplevelse med slik nervestrekk kom som følge av en ganske så uskyldig vriding av hodet menes jeg satt i sofaen. Dette førte til at jeg kjente det kom en litt rar følelse i nakken, så følelsen av litt stivhet. Nakken ble fullstendig grusom. Jeg kunne ikke bevege hodet. Når jeg gikk til sengs, merket jeg at jeg såvidt klarte det ved å faktisk bøye meg framover og legge meg på magen ned i sengen. Dette er da den veien som gjør at jeg må ta i med nakken for å holde hodet oppe. Det var altså bedre når jeg fikk spenne og bruke nakkemusklene. Når jeg så skulle snu meg over på siden eller ryggen etterpå, og nakken ble avspent og slapp, hjelpe meg så vondt det gjorde. Min samboer måtte hjelpe meg flere ganger for å få meg mest mulig stillferdig ned i sengen med hodet.

Eneste råd er å la kroppen få ordnet opp i dette. Etter noen dager vil det gå over. En liten nervestrekk tar som regel 3-4 dager, mens en solid smell kan ta lenger tid. Så fort smertene forsvinner, så er du god som ny. Det er ved nervestrekk ingen fysilogiske skader/smerter i hverken muskelvev eller bindevev. Det tyder ikke smerten på, måten den kommer på, forsvinner på, eller opptrer i forhold til belastning.

MASSASJE? Ved nervestrekk hjelper det ikke med
massasje. Sørg for å holde deg i ro slik at vevet
får ordnet opp i problematikken.
Er det derimot snakk om muskelstrekk, så er det noe annet. Da har du smerter i muskelvevet som gjør/kan gjøre vondt med en gang du prøver å belaste. Det kan være blodutredelser i muskelen, du blir blå, hoven. Og kan få bevegelsesproblemer. Muskelstrekk kan bety avrivning/overrivninger, også, gjerne i forbindelse med kraftige vridninger, voldsom kraftanstrengelse med skikkelig utslitt muskel, eller med helt uthvilt muskel.

Ryggen er et område der en rekke lignende smerter og problemer kan oppstå, så man skal være forsiktig når man sier noe om akkurat hva det er som har skjedd med ryggen din, men jeg velger å tro som mest sannsynlig, det jeg her skisserer for deg.

Hvis du har vevsskade i bindevevet/muskelen, så vil dette sannsynligvis kunne merkes etter at de akutte smertene er vekk, og etter at du kan begynne å bevege deg normalt igjen. Har du stivhet om morgenen i et punkt bak i ryggen, eller det gjør vondt ved belastning, kanskje føles numment, slags konsetrert tretthet i punktet, så kan det være at dette er et område med overbelastning i bindevevet, og da må du selvsagt ta hensyn til dette. men jeg tipper at du blir helt fin i ryggen din så fort dette her bare får, samlet seg, og da er muskulaturen trolig helt fin.

Del på Facebook



HEKSESKUDD: Hva er disse fryktelige smertene? Av John Gunnar Oppheim
3 siste fra ekspertene
Overtrening og treningsoppstart
Ned fra 130 til 96 kg, hva gjør jeg med overflødig hud?
Kraftfòret Kalvegodt - gir større muskler?

5 siste innlegg i forumet
Støl under trening
Dårlig form etter trening.
Sitter fast! Vil få bort magefettet.. Trenger hjelp..
Sv: Dopinglisten, kosttilskudd
Sv: Dopinglisten, kosttilskudd

Heftet Belastningsskader
Heftet inneholder et nyutviklet og meget effektivt behandlingsopplegg for å kvitte seg  med belastningsskader. Kunnskapen og metodene som presenteres her, står for et gjennombrudd  i effektiv skadebehandling. Et must for deg som vil bli kvitt smerter og skader i bevegelsesapparatet.
Kjøp og last ned heftet her.

Faktaartikler om belastningssakder:
Om belastningsskader
Overtrening
Skader

Belastningsskader

Kopirett © Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA. E-post: kundeservice@trim.no, redaksjonen@trim.no Ansvarlig redaktør: John Gunnar Oppheim.

Om Trim.no AS | Betingelser for bruk | Annonseringsinformasjon | Vær varsom plakaten | Redaktørplakaten