Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
I eit negativt blikk finn du kritikk
Flere på hjemmesiden.
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss


Overtrening og liten framgang

Det er flere forhold som kan føre til at treningen din ikke fører til forbedring. Økningen kan avta og utebli så snart en av de tellende faktorer forskyves feilaktig. De primære faktorer som kan redusere og fjerne framgang er:

OvertreningOvertrening fører til en mengde uheldige virkninger på utøveren. I første rekke medfører overtreningen en nedgang i resultater ved treningen, og utøveren kan begynne å bli svakere.
Les mer
UndertreningUndertrening skjer når det blir for liten belastning eller for lang hvile mellom øktene; for liten belastning betyr at kroppen slutter å tilpasse seg et økende belastningsnivå, noe som betyr avtagende til stagnerende framgang.
Les mer
Kosthold og hvileFor at kroppen skal kunne tilpasse seg et økende aktivitetsnivå, må den ha overskudd; dette overskuddet dannes av kosthold og væskeinntak, men også tilstrekkelig hvile er helt nødvendig hvis kroppen skal kunne bygge opp overskudd av energi.
Les mer
SkaderEn kan dele de forskjellige skadene som utøvere pådrar seg i to kategorier: Overbelastningsskader og akutte skader.
Les mer
SykdomDet er ikke en selvfølge at mennesker som trener, eller har lyst til å begynne, er friske. Det som i en slik situasjon er viktig, er at en selv er klar over hva sykdommen består av, betyr, og hvilke rammer som utfra denne settes for hva slags- og i hvilken grad trening kan bedrives.
Les mer
Kan sykdom være årsak til manglende kondisjon?SPØRSMÅL & SVAR: Hvorfor mangler jeg kondisjon? Jeg har trent jevnt med joggeturer gjennom hele vinteren, men scorer dårlig på kondisjonstestene.
Les mer
Overtrening, et komplekst problem?Overtrening er framgangens fiende nummer ên! Sympatisk, parasympatisk, systemisk, eller hva: Skiten har mange navn. Fellesnevneren er at du stagnerer i treningen.
Les mer
P-piller kan hindre muskelvekstTidligere studier har vist at enkelte typer prevensjonsmidler for kvinner, avhengig av hormondose, hemmer proteinsyntesen i sener og bindevev.
Les mer
Ødelegger 10-15 pils all framgang fra trening?SPØRSMÅL & SVAR: Innsenderen lurer på om alkohol vil bryte ned og sette en stopper for treningsmessig framgang.
Les mer
Forskjellen på overtrening og feiltrening?SPØRSMÅL & SVAR: Hva er forskjellen på overtrening og feiltrening?
Les mer
Ikke tren så mye at du blir syk og utslittTrening og idrett er noe av det beste du kan gjøre for kroppen din og helsen din. Men det går faktisk an å trene så mye at du får skader eller blir så sliten at du ikke orker å gjøre noe lenger - ikke en gang helt vanlige ting.
Les mer
2-3 ukers hvile, så trening, og nå overtrent igjen?OVERTRENT: På grunn av for hard trening og for lite mat, er jeg overtrent. jeg har hvilt ut, men lurer nå på om jeg er overtrent igjen?
Les mer
Vær obs på systemisk overtreningUTHOLDENHET: Det finnes i dag mange utholdenhetstrenende som trener riktig hva angår den ytre muskulaturen, men som overtrener seg systemisk. Finn ut mer om hva dette er for noe i denne artikkelen.
Les mer
Hardtrening kan resultere i migreneOVERTRENING/OVERANSTRENGELSE: På forskning.no kan man lese at et studie har fastslått at hard trening kan trigge migrene.
Les mer
Toppidrettsutøvere som trener seg i senkOVERTRENING KAN RAMME ALLE: Jostein Mo var et av Norges største talenter innen orientering. Han hadde en lysende karriere foran seg. Men så satte han igang hardtreningen. Det skar seg totalt.
Les mer
Beroligende medikamenter bryter ned overskuddetBeroligende demper ikke bare tankevirksomheten. Det reduserer også overskuddet ditt.
Les mer
Systemisk overtrening betyr lett svette og myeSYSTEMiSK OVERTRENING: Overbelastning som benevnes som systemisk dreier seg om overtrening av hjerte, blod og kanskje også andre organer som lungene.
Les mer
Overtrening kan føre til kuler under hudenVed alvorlig overtrening kan det oppstå kuler og hevelser under huden. Dette skyldes avfallsstoffer som dannes under overtrening og som hoper seg opp i lymfesystemet.
Les mer
Antipsykotiske medisiner kan føre til alvorlig nedsatt testosteronproduksjonDersom du bruker antipsykotiske legemidler må du være på vakt, for de kan medføre at kroppen din produserer inntil langt mindre testosteron enn normalt. Dette er dårlige nyheter for deg som ønsker å bygge styrke, utholdenhet og muskler.
Les mer
Når treningen bare tar fra deg energienDet kan komme perioder der treningen din plutselig ikke gir noe. I stedet for at du får mer energi og positivt psykisk utbytte, så stjeler bare treningen energien din.
Les mer
Utholdenhetsutøvere - svært mange overtrener systemiskDu kan meget vel være systemisk overtrent samtidig som du muskulært sett er uthvilt og treningsklar.
Les mer
Systemisk overtrening hindrer maratonløpere å utvikle høyere løpshastighetSYSTEMISK OVERTRENING: Mange utholdenhetsutøvere kan være systemisk overtrente. Det innebærer at utøveren kan øke treningens volum, men ikke intensiteten.
Les mer
Se opp for lett svette og hodepineSYSTEMISK OVERTRENING: Både styrketrenende og utholdenhetsutøvere, kan lett rammes av overtrening av hjerte, blod og lunger (systemisk overtrening). Denne typen overtrening rammer svært lett og er svært utbredt.
Les mer
Når framgangen uteblirHver trening teller og er et lite skritt på veien mot dine målsetninger. Sørg for at utviklingen din hele tiden er på riktig vei.
Les mer
Utholdenhetsutøvere kan med fordel fra tid til annen sjekke opp testosteronnivået sitt Studier gjort på maratonløpere har vist at deres testosteronnivå i mange tilfeller kan ligge inntil hele 30% lavere enn normalt. Dette er ikke ønskelig og høyst sannsynlig et resultat av overtrening.
Les mer
Overtrening – de klassiske symptomene - del 1Overtrening er i dag svært utbredt og gjeldende hos så godt som alt som er av utøvere. Lær deg å kjenn symptomene, så unngår du overtrening og tilhørende stagnasjon.
Les mer
Overtrening – de klassiske symptomene – Del 2Mange utøvere trener uten å få framgang. Stikkordet er overtrening. Lær deg å kjenne etter, og å tolke symptomene på overtrening. Da kan du tilpasse treningen og unngå overtrening.
Les mer
Overtrening - de klassiske symptomene - Del 3Dårlig søvn og for lite hvile kan føre til en generell trøtthet i hele organismen og det kan gi seg utslag i at du ikke flexer så hardt som ellers.
Les mer
Undertrening – for lite treningKan man trene for lite? Hva fører det til, og hvordan merker jeg om jeg trener for lite? Her er infoen du trenger.
Les mer
Overtrening - de klassiske symptomene - Del 4Overtrening griper inn i hele organismen og kan gi seg til kjenne gjennom en rekke ulike symptomer og forandringer. Forandring i antall hjerteslag per minutt er et av de klassiske symptomene på overtrening.
Les mer
Hva er overtreningOVERTRENiING: Du kommer ikke videre da. Framgangen stagnerer. All trening er mot sin hensikt. Kun hvile fikser problemet.
Les mer
Blir sliten og svimmel, og skal nå trappe opp treningen skikkeligSPØRSMÅL & SVAR: En "gammel håndballveteran" har startet opp igjen med trening etter 2 års fravær. Nå føler hun seg trett, slapp og ute av form. Hva skjer?
Les mer
Vinterstid og tilbakegang?SNØEN LAVER NED NÅR DET IKKE REGNER: Den grå tåka er bare borte når vinden måker regnet i husveggen. Trene får du omtrent ikke gjort. Herlig. Men det blir bedre. Snart er du i full aktivitet!
Les mer
Alkohol og TreningSPØRSMÅL & SVAR: Hva slags effekt har alkohol på kroppen i forhold til trening? Bør man stå over treningsøkten fordi man er fyllesyk?
Les mer


3 siste fra ekspertene
Supraspinatus/rotator cuff
Treningsutstyr, multimaskin tingen?
Hva er melkesyre og bør man unngå den i treningssammenheng?

5 siste innlegg i forumet
Sitter fast! Vil få bort magefettet.. Trenger hjelp..
Sv: Dopinglisten, kosttilskudd
Sv: Dopinglisten, kosttilskudd
Sv: Dopinglisten, kosttilskudd
Dopinglisten, kosttilskudd

Se også kategorien Belastningsskader.

Overtrening og liten framgang

Kopirett © Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA. E-post: kundeservice@trim.no, redaksjonen@trim.no Ansvarlig redaktør: John Gunnar Oppheim.

Om Trim.no AS | Betingelser for bruk | Annonseringsinformasjon | Vær varsom plakaten | Redaktørplakaten