Trim.no søk
Partnere

Kroppsbygging & fitness

Alt om slanking

För oss som tränar!
Ord fra hjemmesiden
Steinur låg som stein i ur
Flere på hjemmesiden.
Aktuelt på iform.no
Aktuelt på Slankenett.no
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
annonse:
Om Trim.no AS | Annonsere | Programmer & hefter | Trim.no på din side/RSS | Behandlingsopplegg | Kontakt oss

Dagens spørsmål til trimekspertene:

Barn og trening, god effekt av treningsøkter under 40 minutter?
Har et spørsmål angående vår datter (nettopp blitt 13) som trener på treningssykkelen vår.

Hun er opptatt av å være aktiv og i god fysisk form. Nå sykler hun ca. 15-30 min 3-4 ganger i uken og tar seg skikkelig ut. Min mann deriomot mener at hun ikke får noenting ut av treningen uten at hun sykler i minst 40-50 min. pr. økt og at alle de månedene med trening hun har latt bak seg har hatt null effekt og ingen vits. Jeg er fullstendig uenig og mener at hun faktisk får effekt av trening selv om det ikke overstiger 40 minutters intens trening.Hun er jo bare en tenåring...


Hun får selvfølgelig god trening ut av all treningen hun nedlegger. Det være seg under eller over 40 minutters treninger. Men jeg synes det er en hard og brutal måte å trene på, å kun trene harde økter. Det er bredre om hun trapper ned innsatsen og trener roligere og da etterhvert med lengre tid.

Det er meget fint mulig å trene korte og harde økter, men da må hun være flink til å kjenne etter at hun er uthvilt når hun starter neste økt. Hard trening fører raskt til overtrening og stagnasjon. Derfor er det som regel best at utøveren trener rolig og bygger opp flere og flere treningstimer, før intensiteten økes.

John Gunnar Oppheim
Trener og Redaktør, Trim.no

 

Temaer:
Alder (55) Belastningsskader (150)
Forbrenning (104) Intervalltrening (8)
Komme i gang (51) Kondisjon (72)
Kosthold (159) Kosttilskudd (25)
Kroppsvekt (63) Medikamenter (22)
Motivasjon (14) Muskelbygging (171)
Mykhet & tøying (18) Oppstramming (69)
Opptrening etter sykdom (23) Oppvarming (6)
Overtrening (85) Puls (37)
Rusmidler & narkotika (14) Røyking (5)
Slanking (255) Smerter og skader (159)
Styrketrening (126) Sykdom (28)
Teknikk (12) Trening (263)
Treningsopplegg (111) Variert trening (16)