10 tips for et lettere liv

0
95

Glem de lettvinte løsningene, og sats heller på en varig livsstils endring. Sakte men sikkert merker du at livskvaliteten øker, og det er faktisk ikke så vanskelig å få det til.











1. Spis ALLTID frokost! En god frokost bør inneholde: langsomme karbohydrater(grove brødtyper og knekkebrød, havregryn, 4-korn) proteiner(magert kjøttpålegg, egg, magre meieriprodukter) og gjerne litt umettet fett(makrell i tomat, lett majones, plantemargarin) Få også i deg litt c-vitamin fra juice, frukt eller bær. Dette øker jernopptaket.



2. La det aldri gå mer enn tre til fire timer mellom hver gang du spiser! Og sørg for å ikke bli for sulten. De aller fleste som spiser for lite på dagtid, overspiser på kvelden. Pluss at du ødelegger forbrenningen, og hvem vil vel det? Spis små måltider 5-6 ganger om dagen.



3. Bruk magre produkter! Spesielt melkeprodukter og kjøtt. Mange produkter kan erstattes med magre typer. Unn deg litt av det gode fettet som man finner i fet fisk, nøtter og oljer.













4. Ha frukt og grønt tilgjengelig slik at du har noe å knaske på hvis du blir sulten mellom måltidene. Fyll opp kjøleskapet, og kjøkkenbenken slik at det er lett å se. Ta med litt i veska.



5. Kosedag en dag i uka! Spis og drikk det du har lyst på, innen rimelighetens grenser. Man skal ikke være for streng med seg selv alltid. Ingen har godt av å bli fanatiske!



6. Pass på kaloriholdige drikker, alkohol er svært kaloririkt. Hold deg unna brus og saft med sukker. Ett glass med juice pr dag holder. Her er det mye C vitamin, men også mer kalorier enn i sukkerholdig brus. Opp til to glass med skumma eller ekstra lett melk pr dag holder for de fleste. Vann, te og kaffe inneholder ingen, eller nesten ingen kalorier.



7. Tenk tallerken modell: 1/4 protein(fortrinnsvis rent kjøtt eller fisk), 1/4 langsomme karbohydrater (fullkorns pasta, naturris, eller potet) 1/2 grønnsaker (gulrot, blomkål, brokkoli metter bedre og er mer næringsrike enn salatgrønnsaker, men varier gjerne)



8.










Trening er svært viktig for kroppen, og hjelper deg med å holde forbrenningen ved like. De aller fleste er alt for slappe. Menneskekroppen er faktisk ikke laget for å døse på sofaen! Men gå i gang litt forsiktig og litt variert. Kroppen trenger tid til å venne seg til den ekstra belastningen pluss at motivasjonen gjerne svikter dersom du sliter deg helt ut. Begynn med turer i raskt tempo, der du øker intensiteten etter hvert som formen forbedres. Prøv å komme deg ut en tur hver dag, og varier lengden. Kjøp en skritteller eller pulsklokke for å holde motivasjonen oppe. En hund eller en venn gjør turen hyggeligere;)



9. Fortvil ikke dersom du havner i sofaen med potetgull en gang iblant. Det er helt vanlig å sprekke. Prøv å ikke spise hele posen, og kom deg tilbake til den nye livsstilen din dagen etter.



10. Før matdagbok, da er det lettere å følge med på hvor du kan bli flinkere, og belønn deg selv når du har vært flink.Lykke til!