OVERTRENT: På grunn av for hard trening og for lite mat, er jeg overtrent. jeg har hvilt ut, men lurer nå på om jeg er overtrent igjen?











SKI OG SNOWBOARD: Dette kan være opptil hard
aktivitet, og muskler som er såvidt uthvilt, er på
randen til ny overtrening.
Spørsmål:
Jeg er overtrent, og detpå grunn avhøy treningsintensitet og for lite mat. Jeg har tatt meg 2-3 uker fri fra trening, men så skjedde det noe. Jeg stod på snowboard og gikk på langrenn i helgen og nå er jeg helt ute igjen. Jeg tror det er noe influensaaktig for jeg hadde litt problemer med magen. Men kan det være et tilbakefall?


Svar:
Kommer du fra overtrening med et par ukers hvile, er du ikke langt fra kanten til overtrening når du starter opp igjen. Men hvor mye som skal til for akkurat deg, det kan jeg ikke si, men generelt er det med hard innsats og evne til å presse seg, fullt ut mulig å bryte rimelig raskt gjennom til en ny overtrening.


Influensa og andre sykdommer synes å kunne få grobunn både lett og raskt hos overtrenende, og dette er trolig en ganske så direkte konsekvens av et svekket immunforsvar. Logikken er enkel; jo mindre krefter man har, jo svakere er man. Og jo svakere man er, jo større vil en belastning være for organismen.












SNOWBOARD BELASTER KROPPEN: Du kan bli sterk i kroppen
av snowboardkjøring, spesielt i beina og ryggen. kjøringen
kan også føre til overtrening og dårligere form.
Hvorvidt dine nåværende symptomer er en konsekvens av overtrening, det kan jeg bare tro og anta omkring, men ut fra din egen erfaring og tolkning av din nåværende situasjon, så kan jeg iallfall si meg enig i at jeg støtter ditt syn, og at det sannsynlig er slik du selv her tenker og tror. En annen men desto ikke mindre ting, er at du blir nok bra igjen.


Å hvile seg fra overtrent til trenbar igjen, kan ta så lite som 10 dager, men det tar opptil 2 måneder før muskelen er innhentet fullstendig. Så etter 2 ukers hvile tilbake på trening, ta det passende, du er balanserende på kanten til ny overtrening.