20 tips for sunnere kostholdsalternativ – del-1

0
249

Bli sunnere og slankere med alternative matvarer. Her er de 10 første tipsene.

20 tips for sunnere kostholdsalternativ – del-1


#1. Bak, grill eller kok i stedet for steking


På denne måten vil du redusere fettinnholdet i maten siden man unngår å bruke smør, margarin eller olje i stekingen.


#2. Bytt til skummet melk









Lettmelken er ikke så lett som du tror

Man tenker kanskje at 1,5% fett i lettmelk høres lite ut, men det er fortsatt ingen grunn til å drikke mer mettet fett enn nødvendig når man har et magrere alternativ. Dersom man drikker en halv liter melk om dagen, får man i seg 52,5 gram med mettet fett i løpet av en uke, og 2730 gram med mettet fett i løpet av ett år bare fra lettmelk alene. Det blir 24570 kcal fra mettet fett i løpet av året! Dette tilsvarer ca 3 kg med kroppsfett, og kunne ha vært eliminert dersom man bare hadde erstattet lettmelk med skummet melk. ”Bare” 1,5% fett blir m.a.o mye i lengden dersom man drikker mye melk.


#3. Bytt ut rømme og créme fraiche med mager kesam eller skyr naturell


Nesten alle oppskrifter som inneholder rømme eller créme fraiche smaker nesten det samme selv om man erstatter det med mager kesam eller skyr naturell. Her bytter man ut direkte usunne produkter med proteinrike og magre og sunne produkter.


#4. Erstatt usunn ”kvelds-snacks” med for eksempel grønnsaker og dip


Kos deg gjerne med litt snacks foran TV-en eller ha snadder klar til gjestene. Det behøver nødvendigvis ikke å være usunt. Velger du grønnsaker og dip, kan du blande dip-mix med mager kesam eller skyr naturell slik som nevnt i tips #3.


#5. Spis søtpoteter i stedet for vanlige poteter









Søtpoteter er er sunt alternativ til vanlige poteter

Poteter inneholder mye stivelse og lite fiber, noe som fører til at poteter har en høy glykemisk indeks, og kan gi raske blodsukkerstigninger dersom man spiser for mye av det. Poteter inneholder heller ikke så mye vitaminer og mineraler i forhold til andre grønnsaker. Søtpoteter inneholder faktisk en del fiber, og har dermed en lavere glykemisk indeks. Søtpoteter er også en god kilde på vitamin-A blant andre nyttige næringsstoffer.


#6. Drikk traktet eller pulverkaffe i stedet for presset eller nykvernet kaffe


Mange tar for gitt at kaffe er en kalorifri drikk, men dette stemmer ikke for all type kaffe. Kaffebønner inneholder naturlig en del mettet fett, og dersom man drikker presset eller kvernet kaffe, vil det også inneholde en vesentlig mengde med mettet fett. Trakter man kaffen, vil fettet absorberes i filteret, og du vil få en fettfri og kalorifri kaffe. Det samme gjelder pulverkaffe. Et annet tips for kaffedrikkere som drar på kafé, er å spørre om å få soyamelk i din latte istedenfor helmelk for dermed å redusere fettinnholdet. De fleste kaféer tilbyr dette nå til dags.


#7. Damp grønnsaker i stedet for å koke dem


Når man koker grønnsaker, vil vannet gradvis stjele til seg vitaminer fra grønnsakene. Desto lengre man koker grønnsakene, desto mindre vitaminer blir igjen i grønnsakene. Når man damper grønnsaker, blir ikke vitaminer tapt i samme grad. Men når man først velger å koke grønnsaker, burde man forsøke å bruke vannet i en saus eller suppe, slik at man får i seg alle vitaminene.


#8. Spis magert pålegg som kalkunskiver i stedet for skinke og salami


Kalkunpålegg pleier å inneholde så lite som 2 % fett, mens skinke og salami ofte inneholder godt over 20 % mettet fett.


#9. Bruk olivenolje og eddik eller lag egen oljedressing i stedet for å bruke fet dressing på salaten









Bruk mer olivenolje og eddikk i dressinger

Salat er veldig sunt, men da er det viktig at man ikke ødelegger det med en fet og usunn dessing. Olivenolje gir deg sunt umettet fett, og edikk er bra for forbrenningen.


#10. Se etter nøkkelhullsmerke for å velge sunnere alternativ


Du har kanskje sett reklame for nøkkelhullsmerke eller lagt merke til det når du har handlet? Hvis du ikke vet hva du skal se etter med tanke på næringsinnhold når du skal velge et sunt alternativ, kan du stole på at varer med nøkkelhullsmerke er et sunnere alternativ enn andre varer av samme sort. For å få nøkkelhull må en vare inneholde lite sukker, mettet fett og kunstige stoffer, samt være rikt på sunne næringsstoffer.


Av Nils-Paul Skåra nskaara@me.com
Nils-Paul har utdannelse innen kinesiology (bevegelseslære) fra «The College of William and Mary» i Virginia, USA. Hovedfokus i studiene var fysiologi, anatomi, «motor learning» og ernæring. Han jobber for tiden som personlig trener i Norge. Han har ambisjoner om å utdanne seg til lege og foretar for tiden selvstudier for å ta opp nødvendige realfag for å kvalifisere seg til medisinstudiet. Nils-Paul er også aktiv idrettsutøver, og spiller basketball for Bærum Basket i den norske eliteserien BLNO. Han har også vært landslagsspiller og spilte college-basket på toppnivå (Div-1) da han studerte i USA