Husker dere 60-åringen vi skrev om i februar 2007? Han som etter 10 år med vanlig styrketrening bestemte seg for å satse på en kroppsbyggerkarriere og som siktet seg inn mot NM deltagelse høsten 2008?

 

   
Gunnar Bråthen viser at alder er ingen hindring.
I en alder av 61 år trener han iherdig og satser
framover friskt!
 

Gunnar Bråthen (61) satser mot IFBA VM i Roma 11. Oktober 2009

 

To år er gått siden den gang og Gunnar har nådd sine mål og vel så det. Det ble riktignok ikke noe NM i 2008. Debuten foregikk allerede året før. Det samme året Gunnar startet hardtreningen etablerte Roar Innlagen (Mr. Diet) en norsk avdeling av det internasjonale forbundet IFBA. IFBA har aldersklasser helt opp til +65 år og det passet Gunnar ypperlig. Det norske NBFA (www.nbfa.no) fikk dermed raskt et veteranmedlem og Gunnar var ikke snauere enn at han debuterte på NBFA NM i klassen 50-60 år. Uten konkurrenter fikk han dermed sin første NM tittel og når han likevel var i gang debuterte han likegodt internasjonalt i IFBA VM i Frankrike to uker etter i klassen 55-65 år. Der ble det en 6.plass av seks mulige men debutanten returnerte til Norge adskillige erfaringer rikere og med ett mål for øye.

 

En gang skal jeg bli verdensmester!”

 

Veien frem til den første konkurransen var knallhard.
Selv karakteriserer han denne perioden som prosjekt ”fett vekk”. I Januar 2007 var fettprosenten 27, vekten 96,5kg og kroppen bar preg av år med kunnskapsløs trening og feil sammensatt kost.

 

I November, 10 måneder senere, var fettprosenten 9,1 og vekten 85kg.

 

I tillegg hadde vårens treningsfokus og diettendring gitt synlig økning i muskelmasse og tydelig mer bredde over skuldrene. Det var derfor en betydelig slankere og mer muskuløs veteran som stilte i VM i Menton i Frankrike. Gunnar har ferieleilighet i Menton og trener fast på gymmen til Eric Orrao som sto som arrangør så VM var på en måte også en ”hjemlig” debut. Oppkjøringen til de to første konkurransene var fryktelig slitsom fordi det var hans aller første ”deff” og fordi gammelt fett rundt magen er svært vanskelig å bli kvitt. Det er lettere med fett som er ”ny av året” sier de som har gjort dette mange ganger. Det går visstnok lettere etter hvert har han fått seg fortalt. Det gjenstår å se om det medfører riktighet. En reduksjon fra 27 % til 9,1 % underhudsfett var det som var mulig denne første gangen.

 

 

   
PÅ SCENEN: Gunnar flexer godt voksne muskler, og
smiler bredt. Alder er ingen hindring. Det er han et
levende bevis på!
 

Veien frem til neste konkurranse var like hard
Etter NM og VM deltagelse høsten 2007 måtte de neste målene revurderes. Deltagelsen i VM ga mersmak, men samtidig var det åpenbart at Gunnar hadde en lang vei å gå dersom drømmen om en fremtidig mestertittel skulle bli realitet.

 

Den første utfordringen er å bli hard nok. Altså en fettprosent nede på 5-tallet og perfekt timing mot konkurransedagen. Å komme ned på 9,1 % det første året var en bragd. Å komme ned på 5-tallet må gjøres i flere omganger. Altså flere deffeperioder og konkurranseoppkjøringer. Beslutningen ble da tatt om å konkurrere en gang per år. Den neste konkurransen var allerede i mai 2008. IGP Classic som samtidig ble et nordisk IFBA mesterskap.

 

Etter et par korte måneder med hard trening etter VM startet derfor en ny runde med fettforbrenning parallelt med har trening. Fra februar 2008 til mai 2008 gjennomførte Gunnar 92 timer på sin Crosstrainer med 140 i puls og en total forbrenning på 86.950 kcal.

 

Treningen fortsatte uavbrutt i en 4-splitt med forsterket fokus på bredde og volum. Treningsdager mandag, tirsdag, torsdag og fredag.

 

Resultatet ble en fettprosent på 7. I forhold til forrige års 9,1 var Gunnar nå halvveis til fettprosentmålet på 5 %. Som bildet under viser kom Gunnar i kjempeform og med adskillig mer volum enn i fjorårets konkurranser. Innsatsen ble belønnet med tittelen Nordic Champion i klassen 60 år. At det ikke er andre utøvere i Norge som konkurrerer i disse øvre alderklassene er ikke Gunnar sin feil. Gunnar selv gleder seg til å konkurrere oftere i Europa. Der er det mange flere aktive utøvere og konkurransen er hard.

 

 

   
 
 

Utdannet Treningsveileder
Det er aldri for sent å skaffe seg en ny utdannelse mener Gunnar og som sagt så gjort. Våren 2008 startet Gunnar som deltidsstudent på Norges Idrettshøyskole. Personlig Trener utdannelse er målet og det som driver ham er både kunnskapshunger i forhold til egen trening og interesse for, og lyst, til å hjelpe andre seniorer i gang med målrettet styrketrening. Høsten 2008 ble han godkjent som NIH Treningsveileder og planen er å ta Personlig Trener kurset høsten 2009.

 

Nå er målet IFBA VM i Roma i oktober 2009
Gunnar sitt neste mål er en hederlig plassering i IFBA VM i Roma 11. oktober 2009. Dette er et viktig skritt frem mot en fremtidig VM tittel i klassen over. I oktober stiller han i klassen 55-64 år og her er det ofte mange gode utøvere. Flere har konkurrert i mange år og Gunnars mulighet ligger i å bli superdefinert og ”steinhard”. Det betyr en fettprosent ned mot 5. De fleste av de andre utøverne har ikke lenger den samme tøffheten i forberedelsene som de hadde i yngre år. Sulten er ikke like stor og det kan bli deres ”bane” sier Gunnar som allerede har lagt opp løpet frem mot konkurransen.

 

En kuriositet er det at Tommi Thorvildsen skal konkurrere på den samme scenen den samme dagen i det profesjonelle forbundet UPBF-Pro .

 

Morgen”cardio” har startet. Det betyr fettforbrenning på Crosstraineren i 40-minutters økter 4-5 morgenener i uken. Samtidig er dietten strammet til og rødvinen serveres ikke lenger på hverdager.

 

Treningsprogrammet har nå stor fokus på volum på lår og bredde og dybde på ryggen. Dette er Gunnar sine svakeste muskelgrupper og skal du være seriøs i denne sporten så prioriterer du hele tiden de svakeste muskelgruppene.

 

I januar er det mye mengdetrening (10-12 repetisjoner per sett og mange sett), mens det i februar blir mer styrketrening (6-8 repetisjoner per sett). Januarprogrammet ser slik ut:

 

Mandag: Forside lår og mage. 16 sett fordelt på 4 forskjellige øvelser med 12 repetisjoner i hvert sett. Lær trenger mye juling for å få størrelse. Styrken er det ingen som ser når du står på scenen. Selvsagte øvelser i dette programmet er både dype frontbøy og vanlig knebøy.

 

Tirsdag: Bakside lår, rumpe, legger og biceps / triceps. Samme opplegg som mandag med mange sett og repetisjoner. Biceps og Triceps trenes bare vedlikehold. De skal ikke bli større før øvre del av ryggen har blitt bredere. Startøvelsen er såkalt ”Stifflegged deadlift”. Markløft fra knehøyde med strake bein og rett rygg er en norsk beskrivelse. Den tar hard på bakside lår og setemusklaturen.

 

Torsdag: Bryst og skuldre. Det er primært øvre del av brystet som trenger mer volum og som derfor får prioritet. Skuldrene er vedlikehold av samme grunn som biceps og triceps på tirsdager.

 

Fredag: Rygg og mage. Ryggen kjøres med mange ulike øvelser, mange sett og mange repetisjoner. Markløft er hovedøvelsen som følges opp med bredt nedtrekk, høy bred roing og bakside skulder.

 

Dietten består av faste daglige rutiner med havregryn, tunfisk, kylling, naturris, mager kesam, grønnsaker, proteinpulver, havreknekkebrød, omega-3, olivenolje og ekstra tilskudd av mineraler og vitaminer. På onsdager byttes kyllingfileten ut med laks og på lørdager er det rødt kjøtt og vin.

 

Her ser du Gunnar i en av sine favorittøvelser. Stifflegged med 160kg vekter gir bra trening for setemusklaturen, bakside lår og ryggstrekkere:

 

VIDEO:
http://www.youtube.com/watch?v=m_LIJSGZ8lg&eurl=http://kroppsbygging.wordpress.com/

 

Det ultimate målet er en VM tittel
Selv om dette prosjektet primært er et helseprosjekt er det liten tvil om at Gunnar Bråthen har blitt bitt av BB-basillen. Planen er å konkurrere en gang i året frem til han er 70. Han mener en VM tittel er innen rekkevidde i klassen +65 år. Det er fortsatt noen år til men de skal brukes til å bli ennå bedre. Både rygg og bein trenger mer volum og muskelmasse er ikke noe som bygges raskt når du er passert 60.

 

For de som vil følge Gunnar Bråthen sitt VM prosjekt så oppdaterer han treningsbloggen sin ukentlig:
http://kroppsbygging.wordpress.com