Amfetamin kan føre til systemisk overtrening

0
169

SYSTEMISK OVERTRENING SOM FØLGE AV SPEEDING: Dersom spenningsnivået kommer veldig høyt over flere timer, kan systemisk overtrening forekomme.











GLEM RUSMIDLER SOM HELSEKOST: Ethvert rusmiddel
ser ut til å på en eller annenmåte gå til angrep på
helsa di. Enhver seriøs utøver bør nøye vurdere
hvorvidt rusmidler som for eksempel amfetamin, skal
være en del av dennes livsstil.
Amfetamin kan føre til systemisk overtrening


SYSTEMISK OVERTRENING SOM FØLGE AV SPEEDING: Dersom spenningsnivået kommer veldig høyt over flere timer, kanskje opptil 1-2 døgn, så kan systemisk overtrening forekomme. Du merker det ved at du begynner å svette veldig lett og mye.


Amfetamin er et sentralstimulerende stoff som øker kroppens spenningsnivå, stress og/eller hjerterytme, kaloriforbruk og forbrenning. Amfetamin speeder opp hele systemet. En lege som kjente på magen og buken min (tarmene), sa at det var mulig å stedfeste amfetaminbruk bare ved å merke seg en økt og nærmest unaturlig aktivitet i mage og tarmsystemet. Selv merker jeg meg at dersom kroppen kjøres på høygir i et døgn eller to, så kan det faktisk oppstå systemisk overtrening.












NÅR ORGANMUSKULATUREN IKKE HENGER MED: Dersom
du kun passer på ben, ytre kropp og armer, så er det slett
ikke sikkert du får opp løpshastigheten din.
Hva er systemisk ovetrening?
Systemisk overtrening er et noen lunde kjent begrep innenfor treningslære og viten innenfor det som har med trening å gjøre. Trim.no er et nettsted som har en rekke forklarende artikler på og rundt temaet systemisk overtrening. Systemisk overtrening er en overbelastningssituasjon der det positive overskuddet er oppbrukt i hjerte/kretsløp/lunger/blod og kanskje til og med i lymfen. Man kan merke seg at systemisk overtrening har inntruffet ved at man begynner å svette veldig lett og mye, ja svetten kan begynne å silrenne.


Systemisk overtrening kan bare rettes opp på èn måte, og det er ved å hvile. Ved god nok hvile så tar det opptil ti døgn før det positive overskuddet er tilbake i kroppens indre organer og væsker. Organismen er bygd slik at det finnes et tynt lag på toppen av vevets tilstand. Trening/belastning vil kun gi oppbyggende tilpasningseffekt når vevet innehar dette positive overskuddet. Jeg skal ikke gå så mye nærmere inn på det, men dersom du vil lære mer om trening, treningsbelastning, hvile, overskudd, smertegrense og/eller hvordan du på riktig og raskest måte blir kvitt belastningsskader og/eller revmatisme, så kan du finne mer informasjon om dette på trim.no. Jeg anbefaler trim.no sine programmer og hefter og behandlingsopplegg. De bygger på erfaringer, selvopplevde realiseringer i praksis av teoriene som ligger til grunn på trim.no, og ikke minst en masse prøving og feiling, det hele gjengitt åpent, enkelt, rett fram og lett forståelig, ingen legesjargong eller innslag av latin og merkelige ord og uttrykk.


I trim.no sin nettbutikk finner du heftet Optimal Kondisjon. Gjennom dette komprimerte og lettfattelige heftet kan du lære deg mer om systemisk overtrening, denne overtreningsformen som er den mest utbredte blant utholdenhetsutøvere.



Systemisk overtrening er ikke noe farlig. Det er også en vanlig og naturlig tilstand kroppen kan befinne seg i rett som det er. Når du er systemisk overtrenet så betyr kun det at du har tatt ut det lille positive overskuddet i indre organer og/eller væsker. Det er ikke farlig å svette, men det kan selvsagt være ubehagelig når alle bekker åpner seg. Organismens vev som bygger på å være trenbart (også blod og/eller andre væsker), bygger på et treningsgrunnlag som innebærer nivået du tåler av belastning/påkjenning/trening. Dette grunnlaget er bygd på en negativ og en positiv del. Du kan kun oppnå treningseffekt når vevet når og topper sitt positive overskudds treningsgrunnlag. Ved overtrening forbrukes hele det positive overskuddet, og tilstanden endrer seg til å bli negativ. I det negative moduset er vevet/væskene, svekket og svakere, og belastning som før var lett vil nå kunne oppfattes som tung, seig og hard. I det negative moduset har du mye å gå på og tåler mye mer belastning, men du vil ikke få noen treningseffekt. Den eneste riktige og fungerende løsningen, er å hvile inntil vevets/væskenes tilstand igjen topper seg og igjen kommer over i en positiv tilstand.


Dersom du lurer på mer angtående stoffer/medikamenters innvirkning på organismen, kan også heftet trim.no har om anabole steroider være av interesse. Heftet heter «Medisinbruk ved belastningsskader og revmatisme», og du finner det i vår nettbutikk.