SPØRSMÅL & SVAR: Hva er det optimale repetisjonsantallet i forhold til antall kilo?











MANUALPRESS: Dette er en fin massebygger der
du får brukt brystmusklene helt ned i strekk-
posisjon.
Spørsmål:
Jeg ønsker både å bli sterkere og få større muskler. Jeg har trent styrke i 2 år nå, og har hatt ganske stor fremgang. Men jeg lurer bare på hva som er det mest optimale når det gjelder muskelbygging. Tenker da på antall reps i forhold til antall kg osv. Håper du kan gi et godt svar på dette.


Svar:
Jo færre reps og jo tyngre, vil generelt bety de største musklene. Dette gjelder helt opptil du når toppen av din maksimale muskelstyrke. Et sted det Jostein Ødegården er. Da er det ikke mer å hente på tyngre og tyngre vekter, for du får dem ikke tyngre. Da er du nødt til å begynne å bygge opp flere sett og reps, for å øke volumet.


For volumet spiller en rolle i treningen og hvor store musklene er. Men brystet vil være større av få og tunge reps, som 30 armhevinger. Klarer du imidlertid 300 armhevinger, så vil du kunne legge på mye vekt før du er tilbake ned i de samme 30 repsene. Og da vil 30 reps med kanskje 60-70 kilo ekstra belastning, bety større og sterkere muskler.












MANUAL-ARBEID: Dette er treningsutstyr som
forbindes med lettere vekter enn ved bruk av
stang. Manualene benyttes ofte i forbindelse med
svært konsentrert og rolig løfting.
Gradvis vil musklene utvikles og treningen vil da føles lettere og lettere, og du vil naturlig legge på litt og litt mer vekt og belastning. Ha det travelt med god tid når du trener. For hastverk er virelig lastverk når det gjelder trening. Ja ror du for hardt, så er det ikke sikkert du noensinne kommer i havn.


Kjør ikke mindre enn 4 reps på hvert sett. Gjerne seksere og 10-12 reps er like bra. Du kan også ligge på 30, 40 og 50 reps på settene dine, og legge på vekten på disse settene gang etter gang etterhvert som utvikingen kommer, og du vil til slutt ende opp på samme sted. Alt fra 1-100 reps fungerer fint, og med stadig mer vekt, så vil dette rep-antallet stadig bli tyngre for musklene som igjen må tilpasse seg.


De optimale tingene er som ofest mer spørsmålet om å gjøre det som gjør troen din optimal. Ideen om det perfekte programmet, den perfekte rutinen, hele begrepet “perfekt” framstår som en forklaring på det usynlige idealet som ikke finnes. Sannheten finnes man etterhvert som årene renner på. Resultatene kommer ikke av noen spesiell formell, men av arbeid nedlagt suksessivt over lang tid. Utbyttet koster, og du betaler med tålmodighet, svette og tider og stunder. Trening er som livet forøvrig: Det ligger gjentagelser, tid og erfaring til grunn for prestasjonene og det vi makter å gjennomføre.