Det finnes i dag en rekke behandlingsmetoder for å redusere stress og muskelspenninger. Vi har sett nærmere på noen av dem.

   
Noen former for massasje går mer drastisk
til verks enn andre. Her tøyes og strekkes
muskulaturen passivt ved at behandleren
legger press på bena slik at muskulaturen
i setet tøyes.
 

 

Massasje
Det finnes flere former for massasje. Idrettsmassasje er en form, og det finnes behandlinger som tar hånd om hele kroppen eller kun ansiktet. Massørene kan ha forskjellige utdannelse og bakgrunn. Det finnes både tradisjonelle former for massasje og mer utradisjonelle fomer der behandleren kombinerer flere ulike teknikker med både tøying, milde slag med kanten på håndflatene og kraftig og dyp massering med fingrene. Noen former for massasje er rene nytelsen mens andre former faktisk kan være ganske krevende.
Den mer kjente massasjeformen er den tradisjonelle bruken for å løse opp spente skuldre og stiv nakke. Massasje anses som effektivt mot både stramme muskler og spenninger. Behandlingen kan også være virkningsfull mot hodepine og stress. En del idrettsutøvere har massasje som fast innslag i sitt helhetlige treningsopplegg, og nyter godt av det ikke bare med tanke på kroppen, men har også utbytte av det rent psykisk. Det hjelper dem å koble ut og få et øket velvære.

 

 

   
Fotsoneterapi kan være like effektivt som
massasje. Enkelte sammenligner denne
terapiformen med massasje da det finnes
likhetstrekk, men fotsoneterapi har en
annen behandlingsfilosofi og lære bak seg.
 

 

Fotsoneterapi
Denne behandlingsformen utøves slik navnet tilsier, på foten. Nærmere bestemt under foten. Behandleren er utdannet terapeut med kursing og eksamener bak seg. Fotsoneterapi er en egen behandlingsform hvor læren retter seg etter at fotsålen er full av nervepunkt som hver er tilknyttet ulike funksjoner og deler av kroppen. Fotsoneterapi benyttes som behandling mot stress, muskelspenninger og smerter, men også mot en rekke andre sykdomstilstander. Folk erfarer ulike virkninger. Noen sier de får svært god virkning mens andre mener å ikke merke noen vesentlig forandring. For å finne ut om det fungerer bra for deg, bør du prøve og se. Som ved de fleste alternative behandlingsmetoder, så er utbyttet ofte individuelt.

 

Akupunktur
Denne behandlingsformen er svært gammel og har blitt brukt i mange århundrer i Kina hvor denne behandlingen har sitt opphav. Det finnes mange lignende former for akupunktur. Noen behandlere setter nåler i hele kroppen mens andre kun fokuserer på ansiktet eller ørene. Behandlingen består av å finne fram til små nervepunkt rett under det ytterste hudlaget. Her settes det inn små, tynne nåler. Noen behandlingsformer bruker også varme på nålene. Kineserene har

   
 
 

systematisert svært mange nervepunker på kroppen og knyttet disse til forskjellige typer lidelser og plager. Akupunktur har bredt seg over hele verden, og er i dag mye brukt og anerkjent som behandlingsform i Norge.

 

Badstu
Badstu er kanskje ikke regnet som noen behandlingsform, men det er en fin måte å slappe av på. Varmen får deg til å bli mykere i kroppen og slappe av. Badstu er også en effektiv måte å bli ren på. Mange idrettsutøvere bruker badstu aktivt som en del av sitt helhetlige treningsopplegg. Badstuen er et avkoblingselement som inkluderes som del av restitusjons- og hviledelen av utøverens rutine. Et herlig varmt innslag som får frisk svette til å perle fram.

 

 

   
 
 

 

     
 
 

Når løpeturen er avsluttet og du har tatt deg en kald dusj: Det er deilig å sette seg i varmen og kjenne den behagelige sløvheten sige inn over seg. Du slapper av.

 

En deilig dusj kan være avslappende. Du kan bruke dusjen aktivt ved å vekselvis skifte mellom varmt og kaldt vann. Dette kan være ganske ubehagelig i begynnelsen, men gradvis vil du og kroppen herdes til å takle de raske temperaturforandringene. De milde sjokkene fra kaldevannet får blodomløpet i gang og kan føre til en forbedring av immunforsvaret ditt og kroppens varmeregulering. Metoden kan også brukes som avspenning og kan hjelpe deg å koble ut og stresse ned.