DU TRENGER OVERSKUDDET: Trening som skal gi framgang har ett felles hovedtrekk: Musklene må være uthvilte og dermed positive, før treningen vil kunne gi framgangsmessig effekt.

   
BEHOLD SMILET PÅ TRENING: Overtrener
du, så blir treningen din negativ og til et
slit å gjennomføre.
 

Muskulaturen har et positivt modus som innebærer at det er tilstede overskudd i gjeldende vev/muskler. Og det betyr igjen at du kan trene med framgang. Du er som så mange ganger før nevnt, nødt til å ha overskuddet på plass i muskelen før du trenger den igjen. Det gjelder altså å trene slik at du holder deg innenfor det positive overskuddet, eller går over til lengre og systematiske hvileperioder når du kjenner/opplever at du er overtrent.

Det negative moduset
Muskulaturen vil fortsette å arbeide i tilnærmet like stor treningsmengde som du hadde i positivt modus, men du føler gjerne at det nå går tyngre, og at det er et slit og en viljepåkjenning å komme gjennom treningen.

Så fort det positive overskuddet er blåst ut, så går muskelen inn i negativ fase. Det betyr at trening heretter ikke vil gi noen framgangsmessig effekt. Er muskelen i negativt modus, så skal denne ikke trenes, den skal hviles!

   
TENK OVERSKUDD! Uten overskudd, så
gir treningen ingen effekt (muskulært
overskudd).
 

Mange utøvere innser ikke at de overtrener, og her er det virkelig til å anbefale at utøveren følger et treningsprogram og fører en treningsdagbok, slik at man kan se tilbake på resultater og utvikling, og derfra forstå om man overtrener eller ikke.

Jo tyngre du løfter, jo færre reps du trener med, jo vanskeligere blir det å kjenne, tyde og forstå kroppens følelsesmessige tllbakemeldinger. Man ser ofte at utøvere som trener med flere reps (15-30 eller mer), ofte kjenner tydeligere kroppens svar/signal/tilbakemelding.

Overtrening er grunn nummer 1 til liten eller ingen framgang
Du kan gjerne synde litt hva angår kostholdet ditt, og du kan gjerne la være å bruke kosttilskudd, og du kan trene bortimot som du akkurat vil, men så fort overtreningen trer i kraft, så vil ikke opplegget ditt føre til framgang og forbedringer, og jeg mener da ikke i det hele tatt! Du er nødt til å hvile ut (bli positiv i muskulaturen), før du trener igjen, ellers så vil hele innsatsen din (opplegget ditt), være bortkastet hva angår større muskelmasse og styrke.

trim.no sine treningsprogrammer bygger på akkurat dette, å holde igjen det positive overskuddet, og dermed få maksimal framgang fra sin trening. Du kan skaffe deg programmer ved å klikke her.