SPØRSMÅL & SVAR: Jeg har løpt en god del, og nå kjenner jeg smerter på utsiden av kneet mitt. Er dette en belastningsskade, og hva kan jeg gjøre for å bli bedre?

   
LØPING KAN VÆRE MEDITASJON: Folk løper av
flere grunner enn til å holde seg i form. Løpingen i
seg selv kan virke gledesgivende, og fungere
effektivt for å kvitte seg med stress og tanker.
 

Spørsmål:
Jeg har løpt en god del, kanskje spesielt mye de siste tre årene, både lengre og kortere distanser på asfalt og i turterreng. Siden midten av mars har jeg kjent smerter på utsiden av kneet, akkurat som om noe er løst. På grunn av smertene har jeg roet ned løpingen, men har likevel forsøkt meg på noen kortere turer ettersom dette er det jeg foretrekker som treningsform. Da har smertene kommet etter alt fra 5 min. til 20 min. løping, og jeg har stoppet opp. Løping er veldig viktig for meg fordi det også er mitt beste stressdempende middel.

Dersom det er snakk om belastningsskade, noe jeg regner med at det er, hva kan jeg gjøre for å bli bedre? Kan jeg noen gang løpe uten smerter igjen? Er det evt noen andre treningsformer som kan hjelpe meg til å komme igang med løpingen igjen/som kan bidra til å lege skaden(f. eks styrketrening, noe jeg også trener relativt regelmessig)?

   
TA SMERTENE PÅ ALVOR: Dukker det opp smerter fra
belastningen du påfører kroppen, så ikke ignorer
disse. Legg inn ekstra hvile med det samme. Da er
det som oftest enklest å bli kvitt smertene/skaden
igjen.
 

Svar:
Det høres tydelig ut som dette er en belastningsrelatert skade ja. For å bli kvitt denne skaden, må du tilrettelegge hvile og belastning på riktig måte. Legg her merke til rekkefølgen jeg nevner tilretteleggingen på. Først er det hvile som må tilrettelegges, og det er her det syndes mest. Dette på grunn av at leger, fysioterapeuter eller folk flest som regel kjenner godt nok til fysiologien rundt belastningsskader og hvordan bindevevets fysiologi fungerer.

I heftet Belastningsskader vil du få nøye forklart hvordan du skal tilrettelegge en riktig form for hvile: Tolkninger av symptomer, grad av hvile, og tidsangivelse for de ulike hvileperioder (du finner heftet på trim.no).

Når du suksessivt har gjennomført hvilen på riktig måte, vil du være klar for å ta fatt på oppbyggende trening. I heftet Belastningsskader er også riktig trening i forhold til belastningsskader, nøye forklart. Denne kunnskapen vil ikke bare hjelpe deg til å raskest mulig bli frisk fra skaden din, men vil også legge en grunnleggende og viktig kunnskap til din videre trening. Med andre ord vil du lære å tilrettelegge treningen riktig i framtiden, og med det kunne forebygge slik at du ikke vil oppleve å få lignende plager igjen.