Det kan ofte være tricky å bli kvitt belastningsskader i skuldrene, da dette er muskler som er vanskelige å holde i ro. Skuldrene er med på de fleste bevegelsene. Og de daglige belastningene kan fort føre til kronifisering av skadene.











Hva må jeg gjøre?
Du må hvile ut skaden. Det er det eneste som kan og må gjøres. For mye belastning førte deg opp i disse smertene. Manglende belastning vil føre deg ut av disse smertene igjen. Så du må tilrettelegge hverdagen din slik at du får holdt skulderen i ro og hvilt den ut. Dette her er like alvorlig som om du hadde brukket og gipset en hånd eller fot. Skadestedet må ha ro og fred, slik at vevet kan gjenoppbygge seg.


Hvor lenge skal jeg hvile?
Du skal hvile helt til alle smerter og ubehag er borte fra skadestedet. Vær obs på at smertene ved hvile faktisk kan være økende de første dagene du er i ro. Dette er fordi at fysisk aktivitet i seg selv virker smertedempende. Så fort belastningen opphører, begynner de reelle smertene/skadene å sige på.


Det kan ta opptil to-tre uker før smertene avtar helt. Det kommer an på hvor dypt skaden sitter. Når du er over smerteperioden og ferdig med alle ubehagene, ska du fortsette hvilen i ytterligere syv døgn til. Grunnen til dette er at bindevevet (som skaden din sitter i), bruker 7 smertefrie døgn for å bygge opp sitt positive overskudd. Først når det positive overskuddet er på plass, vil det tidligere skadestedet kunne tilpasse seg fysisk aktivitet og øke med framgang.












Hva gjør jeg nå?
Du er endelig smertefri og treningsklar. Jeg foreslår at du ikke setter i gang med noe treningsprogram, men i stedet bare begynner å bruke armen og skulderen som normalt. Fortsetter dette å gå fint, og det ikke dukker opp nye smerter de neste 4-5 ukene, så er du herved erklært frisk. Skulle det dukke opp nye symptomer og smerter, så går du enkelt og greit over til en ny hvileperiode. Du vil nå se at smertene ved hvile fort forsvinner, så det blir trolig ikke mye over en uke du må hvile før du setter i gang med å være frisk igjen.


Noen ytterligere tips:
Når du har en skulderskade, så pass på at du ikke ligger på denne om natten. Det kan nemlig vedlikeholde og/eller forverre plagene. Pass på at skadestedet får ligge fritt, ikke i klem mot madrassen eller i spenning ved at du strekker i skadestedet.


Smertene forverres og/eller reduseres på bakgrunn av ulike typer fysisk aktivitet
En belastningsskade i skulderen vil som oftest best merkes under arbeid der musklene brukes relativt rolig/moderat, men over lengre tidsperioder. Under intensiv trening kan symptomene forsvinne helt, og utøveren kan komme i den oppfatning at treningen hjelper smertestedet/skaden. Dette stemmer imidlertid ikke! Belastningen er bare med på å undertrykke skadens symptomer og smerte. I realiteten så fører treningen til at skadestedet forblir like skadet og dårlig. Den fysiske aktiviteten medfører at skaden ikke helbredes. Hver natt så bygger vevet seg opp litt, men dette blir så revet ned igjen dagen etter på grunn av den fysiske aktiviteten skulderen brukes til.


Anbefaling:
SKaff deg heftet Belastningsskader fra trim.no. Du finner det på våre sider.