TRENE BICEPS OG TRICEPS HVER FOR SEG: Bør disse musklene trenes hver for seg, eller kan man kombinere?

   
TOTALBELASTNINGEN AVGJØR: Det spiller en heller
liten rolle hvordan man setter sammen blandingen
av bicepstrening og tricepstrening. Enten man
trener hele armene på samme dag, eller man
trener biceps og triceps hver for seg på ulike dager,
så kommer dette her ned til et avgjørende
spørsmål: Er du uthvilt før du trener gjeldende
muskler igjen? Det er nemlig det store spørsmålet.
 

Spørsmål:
Jeg er spesielt opptatt av å trene armer og bryst, da disse delene er meget “pinglete”. Jeg er klar over at hele kroppen bør trenes, men jeg må innrømme at jeg fokuserer mest på armer og bryst. Når jeg trener armer, bør man ta biceps en dag og triceps en annen dag, eller kan dette med fordel kombineres?

Svar:
Du kan dele treningen slik det passer deg best. Oppdeling av muskelgrupper på ulike dager kan være en fordel når du har såpass mye og forskjellig du skal gjennom, at du trenger å lade batteriene mellom øktene. Triceps og biceps kan trenes på samme dag, eller på ulike dager. Dette må vurderes i forhold til treningsprogrammet du bruker, treningsgrunnlaget ditt, samt treningstilstand og kroppstype.

 

 

   
DU SKAL BlI STERKERE: Du bør føre treningsdagbok
slik at du med sikkerhet kan avlese og se an din
utvikling. Treningen skal gjøre deg sterkere og
sterkere. Om dette ikkje skjer, så må du vurdere
hva som eventuelt ikke stemmer.
 

Det som er viktig å være klar over ved oppdelingen av treningsprogrammet, er at det kan oppstå konflikter der en treningsmetode innvirker belastende på en muskelgruppe du trener en annen dag. For eksempel vil trening av rygg belaste biceps, så når du kommer tilbake og trener biceps isolert en annen dag, så kan armenes forside altså få se 2 økter mens ryggen har fått 1. Da trener du dobbelt så mye på noen små muskler som på de store ryggmusklene.

Man ender opp med vårt grunnleggende kunnskapselement som igjen og igjen vektlegges: Kjenn etter at musklene føles uthvilte, sterke, utholdende, velfylte (tyngden i muskelen og hvor lett den samler trykk og blod, pump, sier noe om muskeltilstanden). Utøveren kan ikke støtte seg slavisk til kun programmets sammensetning av øvelser, vekter og gjentagelser, men må til enhver tid tolke og manøvrere ut fra de følelsene musklene gir. Økende resultater er også en god pekepinn på at ting går rette veien. Men først og fremst er det treningsfølelsen fokuset må sentreres rundt.