KROPPSBYGGING: PERIODISERING: Med syklusbaserte treningsprogrammer kan du forebygge og unngå konstant overtrening.

   

VIL DU BYGGE EN FIN FYSIKK? Da skal du trene for
å bygge opp styrken din. Så fort muskelstyrken din
øker, vil musklene begynne å vokse seg større.
Vit
at overtrening er det som holder de aller fleste
tilbake, så vær påpasselig med å trene kun når du
føler at overskuddet er på plass.

Pauseuken gir sjanse til å bygge opp overskuddet:
Ved å legge inn faste avbrekk og hvilepauser i
treningen din, kan du forebygge og bearbeide
overtrente muskler. Som denne artikkelen
anbefaler, kan du trene tre uker på og en uke av.
Legg merke til hvordan du føler treningen går når
du kommer tilbake etter 2 ukers pause. De fleste
opplever da at treningen går veldig lett og føles
bra. Det er denne følelsen du aller helst skal ha på
hver trening.

 

Ved å syklusbasere treningsopplegget ditt, forebygger og forsikrer du deg mot overtrening.

Dersom du trener med innsats på over 70%, vil du garantert havne i en situasjon der du overtrener. Dette bygger på trim.no sin treningsteori som anslår muskulaturens innhentingstid fra negativt modus (overtrent), til positivt (treningsklar), å være minimum 10 døgn.

Forebygg overtrening
Ved å legge inn en ekstra hvileuke etter så og så mange treningsuker, så vil du få en forsikring og et fast punkt i treningen din, der du med sikkerhet vet at du hviler tilstrekkelig ut til at treningen din skal gi framgang og økende resultater.

Hvor lenge skal jeg trene før jeg legger inn en ekstra hvileuke?
For de fleste vil det kunne passe med å trene tre uker (der hver muskelgruppe trenes èn gang per uke), og så legge inn pauseuken. Da får du et enkelt og oversiktlig månedsopplegg der du kjører tre på og èn av.

Legg merke til treningsfølelsen!
Når du kommer tilbake på treningsrutinen etter den ekstra hvileuken, legg merke til hvordan treningene nå går. Normalt sett vil de fleste nå oppleve treningsøktene som svært lette og positive (du føler deg sterk, utholdende og uthvilt). Denne treningsfølelsen er det du ideelt sett skal ha hele tiden.