CLA – et spennende og virksomt kosttilskudd

0
326

KOSTTILSKUDD: Tenk deg et tilskudd som kan minske kroppsfettet, øke muskelmassen, minske risikoen for kreft og minske risikoen for hjerteinfarkt. Kan et slikt tilskudd finnes? Ja, CLA har bevist at det klarer alt dette.

   
FORSKERE SER MED INTERESSE PÅ CLA:
Det er på det rene at vårt vanlige
kosthold har et lavere innhold av
narulig forekommende cla, så det kan
være et smart tilskudd å supplere
kostholdet ditt med.
 

Hva er CLA?

CLA er en type fett som naturlig finnes i kjøtt og melk. Det blir dannet når kuen spiser gress, og produksjonen av CLA er ikke like stor når kuen spiser høy. Ettersom det moderne jordbruket anvender høy isteden for gress i mye større utstrekning enn før, har halvparten av naturlig CLA minsket i vår kost. Det er noe som uroer forskere siden de har funnet ut at CLA kan ha en rekke interessante effekter både på helsen og formen. CLA består egentlig av et flertal isomerer (varianter) av fettsyren konjugered linolsyre. På engelsk heter dette conjugated linoleic acid hvor forkortningen CLA kommer fra. Det virker som om ulike isomerer av CLA har noen varierende egenskaper, og at det er derfor et og samme kosttilskudd kan ha så skiftende funksjoner. 1978 oppdaget forskere at rotter som fikk CLA overlevde kreft mye lettere enn rottekompisene som ikke fikk CLA, til tross for at alle rottene ble utsatt for kreftfremkallende gifter. Dessuten merket man at CLA-rottene ble smalere og fikk mer muskler, noe som gjorde alt mer komplisert. Neste steg var å undersøke om det skulle fungere likt på mennesker og om CLA skulle gi noen bivirkninger. Først sent på 1990-talet kom de første menneskestudiene, og resultatene var veldig interessante. Det virket som om effektene på mennesker var lik de som var gjort på rotter.

   
TILSKUDD FOR BEDRE HELSE: CLA er
et tilskudd som kan fremme flere
positive sider.
 

Hva gjør CLA?

Ingen vet eksakt hvordan CLA virker, men mye tyder på at det kan bero på produksjonen av prostaglandiner. Disse merkelige emnene skapes i din kropp fra ulike fettsyrer, og prostaglandiner er faktisk like kraftfulle som hormoner. Akkurat som jeg beskriver i min bok «Allt om fettförbränning» finnes det både gode og onde prostaglandiner, og CLA minsker produksjonen av de onde samtidig som det øker produksjonen av de gode. Dette leder til minsket kroppsfett og økt muskelmasse. Det virker som om CLA både kan øke frisetingen av fett fra fettcellene og øke selve forbuket i musklene. Vektminsking er en kompleks prosess og kan man få flere av stegene til å gå raskere blir den mer effektiv.

CLA og helsen
Kan CLA være et emne som potent beskytter oss mot kreft? Kanskje, men det er ikke utført noen studier på dette enda. Problemet er at kreft tar lang tid å utvikle, og CLA har bare vært tilgjenglig som kosttilskudd i noen år. Det samme gjelder for hjerte-/karsykdommer. Vi skal ikke være sikre på at antikreft effektene, og de beskyttende egenskapene på hjertet , gjelder for mennesker ettersom det er gjort en del forskning på dyr hvor resultat ikke er det samme i liknende menneskestudier. Er det helse effektene man er ute etter når det gjelder CLA så er det ganske smart å anvende seg av lave doser (ca 0,5-1,0 gram/dag) til forebyggende. Det trengs nemlig ikke like mye CLA for helsen som for vektminsking.

   
SUNNE PILLER: Kosttilskudd kan bidra positivt
ikke bare som prestasjonsfremmende, men
som et supplement til kostholdet ditt som kan
gi deg bedre helse, økt overskudd, og ellers
oppbyggende og positiv effekt.
 

Hvor stor effekt har CLA på kroppssammensettingen?
I dag har man studert effekten av CLA både på de med normalvekt, overviktige og trenende personer. Effekten er ikke kjempe stor, men den er målbar og merkbar. I en studie fikk personer med normalvekt 3 gram CLA/dag i tre måneder, og de minsket i kroppsfett fra 21,3% til 17,0%. En annen studie på overvektige viste at ca 4 gram/dag kan gi en minskning av andelen kroppsfett med 5% på 12 uker. 5% er ganske mye om vi snakker om personer med 100 kilo fett på kroppen! Det skal sies at disse menneskene ikke gikk ned nevneverdig i vekt , noe som kan tolkes som at de samtidig økte muskelmassen. Den muskelbyggende effekten har også blitt påvist i en studie på kroppsbyggere. De fikk 7,2 gram CLA/dag under ett par måneder og fikk ingen målbar minskning av kroppsfettet, men de økte ca 1 kg i muskelmasse. At det ikke ble målt en minskning av kroppsfettet kan ha noe å gjøre med at kroppsbyggerne hadde så lite kroppsfett at det ikke fantes så mye å ta av. De fleste brukerne av CLA rapporterte at det kan gi en fettminskning på ca 1 kg/måned og økning med ett par hekto muskelmasse/måned den første tiden.

   
 
 

Hvilke bivirkninger finnes det?
CLA virker å være et sikkert kosttilskudd, men det finnes noen ting du bør være klar over. CLA er en flerumettet type av fett, og alle flerumettede fetter øker oxidativ stress i din kropp. Det er en naturlig prosess, men blir den for kraftfull kan det påvirke helsen negativt. Det samme gjelder for f.eks. fisekolje. Det betyr ikke at disse oljene er farlige, men det betyr at du bør skaffe deg en ekstra beskyttelse mot den oxidative stresset. Det gjør du gjennom å spise antioxidanter, og vitamin E har i studier avvepnet CLA og derfor gitt en mye bra beskyttende effekt. Ta derfor gjerne et antioksidant tilskudd når du spiser CLA. Frukter og grønnsaker inneholder dessuten massevis av andre antioksidanter, og det kan derfor være smart å være ekstra nøye med å spise mye av disse matvarene under perioder av CLA- inntak. Om du bruker CLA i litt høyere doser (mer enn 1 gram/dag) bør du for sikkerts skyld ta opphold med mellomrom. En bra regel er å anvende et kosttilskudd i 2-3 måneder for å deretter hvile fra det minst en måned.

   
HUSK PÅ DITT REGELMESSIGE INNTAK: En
dosett (som vist på bildet over), kan være
en grei løsning dersom du bruker såpass
med tilskudd at ett eller flere av dem kan
gå i glemmeboken. Med en dosett kan du
planlegge og tilrettelegge kosttilskuddene
dine dag for dag.
 

Kan man kombinere CLA med andre kosttilskudd?
Det finnes ingen kosttilskudd som kan ta bort CLA:s effekter, og trolig får du en noen bedre effekt om du kombinerer med fiskeolje. Det har noe med at begge disse fetttypene påvirker prostaglandinproduksjonen på en positivt måte, men med litt ulike mekanismer. Det gjør at du trolig kan senke dosen av respektive olje, men enda få samme (eller bedre) effekt sammenlignet med om du tok bare en olje. Selvfølgelig kan du spise fet fisk mens du tar CLA for å få samme effekt, men CLA kan du aldri få i noen nevneverdige mengder gjennom kosten. For deg som er interessert av muskelvekst er kreatin et bra komplement, selv om ikke CLA og kreatin har noen økte effekter sammen.

Oppsumering
CLA er ett interessant kosttilskudd som kan gi målbare effekter på fettforbrenning og muskelvekst. 4 gram/dag under 2-3 måneder bør gi merkbare resultater. Det finns lite dokumentasjon når det gjelder CLA og helsen hos mennesker, men trolig er det smart å ta 0,5-1,0 gram/dag for å forebygge kreft og hjerte-/karsykdommer. Dette kan man gjøre under lange perioder.