Det er kjent at vi ikke beveger oss nok i dag.

Bevegelse må til hver eneste dag for å være frisk og for å forebygge overvekt.

Det er kjent at vi ikke beveger oss nok i dag. Norge legger på seg sammen med resten av verden. Grunnene er mange. Man får nærmest bare kjøpt produkter med tilsatt sukker, vi har mindre tid og må ty til lettvinte fastfood-løsninger, vi spiser mens vi ser på TV/ surfer, porsjonene i dag er generelt mye større enn før, vi spiser mye mettet fett og vi beveger oss mindre. Å bevege seg forebygger overvekt og mange sykdommer. Mange tror det er nok med en liten langsom gåtur etter maten for å holde seg i form. Men anbefalingene krever mer enn som så. Skal du forebygge overvekt må du faktisk bevege deg med moderat/ høy intensitet hver eneste dag.

ANBEFALINGER FOR FYSISK AKTIVITET

Tilstrekkelig fysisk aktivitet bidrar til å forebygge sykdommer relatert til våre levevaner, som hjerte- og karsykdommer, benskjørhet og visse krefttyper. Daglig fysisk aktivitet anbefales derfor som en del av helsefremmende levevaner, sammen med et variert og godt sammensatt kosthold.

BARN OG UNGDOM

Barn og unge bør få mest mulig tid til fysisk aktivitet og være fysisk aktive minimum 60 minutter hver dag. Aktiviteten kan deles inn i kortere perioder og akkumuleres i løpet av dagen. Aktiviteten bør være så allsidig og engasjerende som mulig for å kunne utvikle alle sider ved den fysiske formen som utholdenhet, muskelstyrke, bevegelighet og  motorisk ferdighet.

VOKSNE

Alle voksne bør være fysisk aktive med moderat og/eller høy intensitet (f. eks. hurtig gange) i minimum 30 minutter hver dag. Dette tilsvarer et energiforbruk på ca 630 kJ (150 kcal). Aktiviteten kan deles inn i kortere perioder i løpet av dagen, f.eks. i bolker med 10 minutters varighet. Fysisk aktivitet utover denne varigheten og intensiteten vil resultere i ytterligere helsegevinst. Fysisk aktivitet i ca 60 minutter per dag med moderat og/eller høy intensitet ser ut til å være nødvendig for å forebygge vektøkning.

Det er nok bare å legge inn en time om dagen av din dyrebare tid, hvis du ønsker et langt, sunt, friskt og slankt liv.

Kilde: Norske anbefalinger ernæring og fysisk aktivitet (sosial- og helsedirektoratet)