Young greedy women protecting cookiesDiabetes type to er en sykdom som sprer seg som ild i tørt gress blant befolkningen. Det finnes mange undergrupper av diabetes type to, men den du får beskjed av legen er livsstilsrelatert, er enkel å gjøre noe med.

En av grunnene til at diabetes type to oppstår, skyldes at cellene ikke trenger den næringen du tilfører kroppen. For mye stillesitting, mangel på fysisk aktivitet og økning i usunt kosthold (spesielt nå i disse juletider) er den største årsaken til livsstilsrelatert diabetes type to.

Musklene trenger næring for å fungere, og de er veldig glade i sukker (karbohydrater). For at musklene skal kunne ta opp næring, trenger de noen reseptorer (mottakere) på overflaten. Tenk på muskelen som en appelsin og reseptorene som nellikene som står i appelsinen.

ytyt7ttuytt6t667545433234ertNår du er aktiv og muskulaturen må jobbe får du blant annet flere slike reseptorer. Desto flere reseptorer du har, desto mindre risiko er det for å få diabetes type to. Om du er inaktiv og ikke bruker muskulaturen i tilstrekkelig grad, reduseres reseptorene i fungerende antall.

Enkle tiltak for å redusere risikoen for diabetes type to eller bli kvitt den om du har fått den:

  1. Beveg deg mer

Dette er ikke bare viktig for å redusere risikoen for utvikling av diabetes type to, men kan også forebygge en rekke sykdommer.

  1. Løft noe tungt

Styrketrening er en god medisin mot diabetes type to. Styrketrening øker musklenes behov for næring og du trenger da flere og velfungerende reseptorer.

  1. Spis ren mat

Kostholdet spiller en sentral rolle i kontrollen av diabetes type to, samt å unngå å få sykdommen. Desto mer sukker, raffinerte karbohydrater og karbohydrater generelt du spiser, desto mer øker du risikoen (dette må sees i sammenheng med aktivitetsnivå). Det er overkonsum som er problemet, ikke den enkelte brødskive. Mer proteiner, mer sunt fett og mindre karbohydrater i kostholdet reduserer risikoen for diabetes type to (Igjen, må sees i sammenheng med aktivitetsnivå)

Young beautiful women with fruit and vegetables.

 

Av Espen Sand (Ernæringsfysiolog, personlig trener)