SPØRSMÅL & SVAR: En leser spør etter eksempel på trege karbohydrater, og får
samtidig trim.nos syn på den saken.











BRUNE BØNNER OG SURE FISER: Ofte ser man at
trege karbohydrater medfører at maten ikke tas
opp i sin helhet. Når disse matrestene kommer
ned i tykktarmen, dannes det luft (som ikke lukter
godt).
Spørsmål:
kan du gi meg noen konkrete eksempler på matvarer som inneholder langsomme karbohydrater.. og som er sunt å spise?!


Svar:
Brune bønner. Men jeg er ikke tilhenger av glykemisk indeks, skjønner ikke vitsen med å få maten til å bli treg. Vi har fått med oss at vi trenger å spise mindre mat i det hele tatt, og at vi spiser for mye sukker.


En annen ting er å begynne å endre et helt normalt kosthold med sunn mat, til å bli enda tregere. Dette kan jo bli så tregt det, at hele magen stopper opp.


Hvis du vil ha maten til å gå så sakte gjennom kroppen din som overhodet mulig, da er brune bønner tingen. Da brytes ernæringen og karbohydratene ned så sakte at du blir fullstappet med luft. Nedbrytningen av brune bønner er så hard og trangsatt, at deler av ernæringen passerer gjennom hele tarmen uten å bli nedbrutt skikkelig. Dette blir det skilleig gassproduksjon av når blandingen kommer ned i tykktarmen.


Fett er også svært hardt og langsomt å bryte ned, så brune bønner og umettet fett vil gi en svært treg blanding som sakte åler seg gjennom systemet.












STOL PÅ TRADISJONELL NORSK MAT: Den har holdt mål for
helse, kropp og sjel i lang, lang tid. Og det vil den fortsette
å gjøre.
Spiser du lettere mat, går det fortere gjennom. Den eneste forskjellen er at du da blir fortere sulten igjen. Med brune bønner og fett kan et stort måltid bety at du ikke er sulten før det har gått 18 timer eller til og med mer.


For humørets og trivselens skyld, anbefaler jeg at du spiser så små og lette måltider, at du kan iallfall ha tre ganger om dagen der du spiser noe.


Et jevnt blodsukker styres av sulten. Spiser du lite og ofte, må du ha flere måltider. Alfa omega er fysisk aktivitet. Matblandingen har kroppen lagt seg til gjennom tusener av år, så det styrer den selv. Glykemisk indeks er om ikke annet et kreativt utslag av noe vi allerede vet, at vi putter i oss for mye sukker (karnbohydrater) i forhold til graden av fysisk aktivitet.