SPØRSMÅL & SVAR: Er nøtter bra mat? Passer nøtter inn i et sunt kosthold?











Spørsmål:
Jeg har et lite spørsmål. Stemmer det at det å spise cashew-nøtter etter trening, har en positiv virkning på “lagrene” etter trening? Og er cashwe-nøtter med på å øke forbrenningen? hvordan er det mulig med så høyt fett innhold?


Svar:
Så sant nøttene du snakker om, er naturlige nøtter og ikke rullet inn i sjokolade, kremer osv, så vil stort sett nøttene være proppet av naturlig forekommende umettede fettsyrer. Dette er sunt vegetarisk fett som kroppen liker godt. Nøtter er god mat, det er jeg overbevist om, og det legger en liten demper på bekyringene over saltinnholdet i peanøttpakkene.


Hvis du velger nøtter, eller annen høy-fetts-mat etter trening, så kan det innebære at innholdet av karbohydrater er lavt. Dette er faktisk fordelaktig med tanke på at kroppen etter trening formelig suger til rask energi for raskt å fylle opp lagrene sine i blodet, leveren og cellene med blodsukker. Når du spiser nøtter, så er det riktig at disse har et høyt innhold av kalorier per vektenhet, men dette umettede fettet brytes ned og tas opp sakte. Og siden det er fett og ikke karbos, så får ikke kroppen sin quick-fix med sukker, og blir nødt til å brette opp skjorteermene og rive tak i forbrenningen av sitt eget underhudsfett.












Du øker ikke kroppens forbrenning med mat dersom forbrenningen din er normal og ikke nedjustert som følge av at du har holdt ut med en mindre til sterk grad av sult. Så fort du er ørlite sulten, begynner kroppen å skrue ned sin forbrenning.


Forbrenningen vil kunne påvirkes til å bli høyere ved bruk av medikamenter. Dopingmidler som anabole steroider øker forbrenningshastigheten. Dette er påvirkning av grunnleggende basis i kroppen, og påvirkning av selve forbrenningen i kroppen vil kunne forplante seg til helse, levealder, celledeling osv.


Spiser du mye mat, hadde det vært veldig kjekt om forbrenningen økte på dermed gjorde at mye mat ikke førte til vektoppgang, men jeg er dessverre ikke kjent med annet enn at forbrenningen legger seg på et idealnivå når kroppen har full tilgang på kalorier, og fra det punktet øker forbrenningen ikke uansett hvor mye mat du spiser.


Du må skille mellom:
a) kroppens forbrenning
b) Kroppens forbruk av kalorier
c) Kroppens forbruk av kroppsfett












Alle disse tre sammenfaller ofte i samme begrepet, “forbrenning”, men de har ulik betydning og kan gi ulike effekter. A) Kroppens forbrenning er det jeg snakker om når jeg snakker om basis celledeling, fart i organismen, størrelsen på blusset som brenner og hvor mye energi lyset omsetter. Dette er finjusterte saker i menneskets organisme, og feil i denne forbrenningen betyr feil i stoffskiftet. Dette blir til sykdommer som gjerne må medisineres og som kan gripe til dels dramatisk inn i kroppens temperaturregulering og andre prosesser.


B) Kroppens forbruk av kalorier. Nå snakker vi om hvor mye energi kroppen bruker. Dette kaloriforbruket vil komme fra punkt a, det generelle forbruket din forbrenningen forbruker. Men nå kommer fysisk aktivitet i tillegg. For du kan øke forbruket av kalorier med fysisk aktivitet. Det er enkelt å se at her kan det fort bli overlappinger i begrepene. For med økt fysisk aktivitet, så kan man godt si at man øker forbrenningen, man brenner mer og man brenner fortere. Men poenget her som er verd å merke seg, denne prosessen omtaler du best isolert sett og spesifikt, ved å omtale det som økt kaloriforbruk som følge av fysisk aktivitet. Må du bruke begrepet “forbrenning”, så si iallfall økt kaloriforbrenning med trening eller noe sånt.












NØTTER ER SUNT OG GODT, ja de er rene hjerte-
saken. Nøtter kan du spise med god samvittighet.
C) Kroppens forbruk av kroppsfett: Denne prosessen kan også kalles en forbrenning, der kroppen tar av kroppsfettet om brenner dette som energi, men nå begynner begrepet “forbrenning” å innebære ganske mye her. Du kan ha basis forbrenning 50% redusert på grunn av mye og langvarig sult, og du kan øke forbrenningen av kalorimengde med flere hundre prosent ved å øke den fysiske aktiviteten, og du kan avrunde med å spise så mye at fettforbrenningen din er på null.


Fettforbrenningen som noen snakker om, må man gå ut fra omtaler kroppens forbruk av kroppsfett, og dette er et resultat ikke av den generelle forbrenningen eller treningen/fysiske aktiviteten alene, men disse to sammenlagt og i forhold til kostholdet ditt, da primært hvor mange kalorier du inntar.


Dette er finmekanikk, spiser du såvidt under kroppens behov, så begynner du sakte å gå ned i vekt. Spiser du litt for mye, vil du sakte gå opp i vekt. Spiser du svært lite i forhold til matbehovet til kroppen, så vil du på et punkt her oppnå maksimal fettforbrenning, eller om du vil, maksimal fettforbrenning.


Om disse forrvirringsmulighetene ikke er nok, så finnes det også de som er beinharde nok på sammenblandingen av begreper, til at de snakker om “fettforbrenning” som kroppens næringsnedbrytning, omsetning og opptak av fettet i kostholdet. Da begynner vi på mettet fett, umettet fett, omega-3 og selolje. Og dit går vi ikke. Spis sunt fett, det er god mat. Det er f.eks. av fett (kolestrol) at kjønnshormonene dannes. Uten hormonene blir det helst lite styrke og muskler.