DET PERFEKTE KOSTHOLDET: Finnes det, eller er det et ideal vi kun kan prøve å leve opp til?












FINN UT HVA DU SPISER: Du kan lære mye om din
kostsammensetning ved å lese om hva de
forskjellige matvareproduktene inneholder.
Ernæring er noe vi alle har et forhold til. Alle har en eller flere meninger om mat og ernæring. Det er nok sannsynligvis fordi det er en ting som omhandler oss alle. Vi alle spiser mat hver dag for å kunne klare å prestere i våre hektiske hverdager. Vi alle har ting vi foretrekker å spise fremfor andre ting. Ikke nok med at vi skal spise for å prestere, det være seg jobbe, gode foreldre, flittige studenter og gode partnere, vi skal også passe på hva vi spiser, når vi spiser, helst skal vi også passe på hvordan vi spiser.



For mange av oss er det mye å tenke på hver neste gang vi putter en matbit i munnen vår. Hva som er det optimale et godt omdiskutert. Det finnes et utall personer som uttaler seg om hva som fungerer best for enn selv. Det fines minst like mange aktører som prøver å belære oss om det ene og det andre (dietter etc.) for å gå ned i vekt eller bli sunnere. Det er rett og slett så mange menginger om mat og ernæring at stort sett de aller fleste blir forvirret og lurer på hva som egentlig er sunt.













Her kommer et par ting som kan være til god hjelp for deg som ønsker å ha fokus på å spise sunt og optimalt uansett målsetning:




  • Spise sunt og variert (sunn og variert mat kommer i egen artikkel)
  • Spise regelmessig, hver tredje til fjerde time
  • Spis så mye grønnsaker og frukt du orker (også poteter er lov å spise)
  • Velg grov brød og bruk grovhets merkingen på brødpakken når du er ute og handler.
  • Velg fiberrik mat. Fiber er godt for fordøyelsen og helsen din
  • Spis mer fisk og sunne fettsyrer, samt omega 3
  • Velg proteinrike alternativer til dine måltider
  • Velg matvarer som er ferske fremfor helfabrikkat mat, så reduserer d fort salt og sukker mengende din også som vi heller ikke skal ha i oss for mye av.
  • Drikk vann og Farris produkter fremfor brus og saft
  • Styr unna matbutikken på tom mage og lag handlelister i forkant av besøket til matbutikken.
  • Fysisk aktivitet og bevegelse
  • Bruk tid på å tygge maten din og puste under et måltid. Alt for mange av oss stresser igjennom hverdagen og måltidene. Og det skjønner kroppen din