Linfrøolje er funnet å være essensiell for optimal helse og fysiske prestasjoner. Det sunne fettet er svært viktig i kostholdet ditt!




















OLIVENOLJE
Hva er problemet med fettsyrer? Problemet er at de fleste amerikanere har et underskudd på disse svært viktige næringsstoffene. Faktisk så kan en hos opptil 20 % av befolkningen ikke finne noen spor av omega-3 i blodet. Atleter og kroppsbyggere kan veldig lett falle inn i denne gruppen på grunn av et økt behov og forbruk av næringsstoffer, og det at mange er svært redde for fett i kosten. Ok, så omega-3 i linfrøolje er svært viktig og jeg kan ha et underskudd på den, men hva er det som er så viktig med den? Den essensielle omega-3 fettsyren i linfrøolje konverteres til slutt i kroppen til hormonlike komponenter som styrer bokstavelig alle de biologiske prosessene som omfatter…

– Stimulering av produksjonen av steroider
– Syntetisering av hormoner
– Fremme immun forsvaret
– Styre endokrine hormoner til cellene
– Regulere glatt muskulatur og autonome reflekser
– Dannelse av friske cellevegger
– Transportere oksygen til kroppens celler
– Holde mettet fett mobilt i blodet
– Regulere nerveoverføringene
– Virke som den primære energikilden for hjertet


Disse punktene er bare noen få av de over 1.000 biologiske funksjonene som essensielle fettsyrer er opphavet til.


Fettsyrene i linfrøolje er essensielle næringsstoffer. De er selve utgangspunktet, eller mørtelen og mursteinene om du vil, for dannelsen av alle de andre fettsyrene og hormonelle grunnsubstanser som er nødvendige for å opprettholde og bygge en sterk rein muskulatur, mens en øker utholdelsen som er nødvendig i kondisjonsidretter. I tillegg til å gi essensielle næringsstoffer, gir linfrøolje verdifullt brennstoff som er nødvendig for dagens aktive idrettsutøvere. Nettopp,










PLANTEOLJER kan brukes til å øke kalorimengden uten å
måtte spise stor volummessig matmengde. Men utøvere
som har eksperimentert med å drikke fett, har i flere
tilfeller rapportert om magesmerter. Fett er tungt
fordøyelig.
linfrøolje gir 9 kilokalorier energi per gram, mens karbohydrater og proteiner kun gir 4 kilokalorier per gram. Her kommer de gode nyhetene, mens fettsyrene i linfrøolje er definert som fett, så virker de i kroppen som antifett. I stedet for å gi stygt og ekkelt kroppsfett, så fyrer de faktisk i gang de metabolske prosessene i kroppen som kvitter seg med fettet. Selv om det teknisk definert er fett på grunn av molekyl strukturen, så er de det motsatte av det mettede fettet i kroppen, sånn som sort er imot hvitt og kaldt er imot varmt.


Så, hva snakkes det om da?

Linfrøolje har mottatt en overveldende respons fra trenings og kroppsbygger miljøet. Det er enighet om at ulik mange av de nye ”mote” produktene som er på markedet nå, så er linfrøolje her for å bli på grunn av dens svært gode helsebringende fordeler. En artikkel med tittelen ”Best of the Best” som ble publisert i helse- og kroppsbygger-bladet Muscle Media 2000, hevder at linfrøolje










MARKENS GRØDE: Plantefett er
svært sunn føde for kroppen.
Nøtter, stengler og skudd har
viktige ernæringsemner i seg.
er ”det mest populære innefor kroppsbygging” og ”et overraskende nytt produkt innenfor kosttilskuddene for kroppsbyggere”. Dan Duchane som også skriver for Muscle Media 2000 har i sin faste spalte ”Ask the Guru” trukket fram linfrøolje som det viktigste kosttilskuddet sammenlignet med alle de andre tilgjengelige produktene for en kroppsbygger. I en artikkel skrevet av kroppsbygger skribenten Jay Robb for Exercise for Men, trekker Jay fram hvor viktig de essensielle fettsyrene som en finner i linfrø er som byggesteiner for sunne celler, senke kolesterolnivået, danne vev i nerver og hjerne, spille en nøkkelrolle i regulering av kardiovaskulær, immun og fordøyelses system, fremme helbredelse, og hjelpe til med å brenne kalorier.


Trenger du virkelig dette stoffet da? Vis du går, snakker, eter og puster er svaret ja. Faktisk er linfrøolje så viktig, om ikke mer viktig en andre populære produkter på markedet som kreatin, protein pulver og krom i å opprettholde, vedlikeholde og fremme atletisk prestasjon. De fleste idrettsutøverne synes det er lettest å få i seg dagsbehovet av linfrøolje ved å bare blande det oppi proteindrikkene sine.













DU ER HVA DU SPISER, DU ER EN KNUPP! Planteoljer
presses fra blomster som solsikker.



Den generelle anbefalingen er cirka en spiseskje per 50 kg kroppsvekt. Men en må være klar over at ikke alle produktene av linfrøolje er av samme kvalitet. Mange av de ”billigere” typene er raffinert eller filtrert. Barlean’s type, rangert som #1 av Dan Duchane og Jay Robb er friskpresset, uraffinert, ufiltrert og organisk. Linfrøolje mister raskt statusen som den store hemmeligheten ibland kroppsbyggere og idrettsutøvere etter hvert som alle skynder seg å få tak i en flaske av hva som har blitt kjent som flytende dynamitt.



Idrettsutøvere forteller om disse fordelene ved bruk av linfrøolje

– Økt fysisk prestasjon
– Bedret utholdenhet og motstandskraft
– Kortere restuteiringstid etter konkurranser og harde treningsøkter
– Pålitelig energikilde uten å øke kroppsfettet
– Redusert stølhet i muskulaturen etter harde treningsøkter
– Økt opptak og utnyttelse av oksygenet






Av: Jade Beutler, R.R.T., R.C.P.