UANSETT ALDER, TREN MED FRAMGANG! En mann på 60 begynte å trene, og deltok etterhvert i maraton! En annen kar på 70 år, tok 5 repetisjoner på 182 kg i knebøy!










En undersøkelse fra Stange (Hamar), viste at femti-
åringene var i bedre form enn tjueåringene.Du er
bare sprekere enn de eldre dersom du holder deg i
form.

Det er en utbredt misforståelse at man etterhvert som man blir eldre, mister evnen til å bygge opp formen.


Sannheten er at eldre folk meget godt kan trene opp kroppen til å tåle større og større aktivitet. Det finnes gamle karer på nitti år som fortsatt jobber 5-6 timer om dagen med skogsarbeid!


Kroppens evne til å tilpasse seg, avtar noe med alderen, men dette kan direkte motvirkes ved å ha et godt treningsgrunnlag, noe som gir rom for større og raskere økning av fysisk aktivitet i forhold til gjennomsnitts styrke/utholdenhet hos mennesker flest. Det fysiske forfallet som idag ofte skjer med mennesker når de begynner å nærme seg alderdommen, er mer kulturelt betinget, inngrodde holdninger og dårlige vaner. I åresvis hevdet forskere at fra en alder på 25 år begynte kroppens vår aerobiske kapasitet (VO2 Maks.), styrke og fart å falle med en 1% per år. Men man tok ikke i betraktning at dette tapet kan kompenseres for ved en økende treningsmengde. I 1971 satte Dr. Michael Pollock igang et studie hvor 24 friske og aktive menn deltok. De hadde det til felles at de alle sammen var over 40 år og hadde vært idrettsutøvere på høyt nivå, og etter sin tid med konkurranse fortsatte de å trene like mye. 10 år senere utførte Pollock testene på nytt, og fant at de som hadde vedlikeholdt sin trening bare såvidt hadde hatt en nedgang i aerobisk kapasitet (1,7%). De var like spreke som 50åringer som da de var 40. Derimot viste gruppen som hadde latt treningen forfalle en nedgang på 12,5% i aerobisk kapasitet.

Omfattende forskning på svømmere viste at de som trente regelmessig, ikke hadde noe nedgang i kroppens evne til økning ved 25, men først etter å ha passert 30 år. Og denne “1% forfall per år” var ikke riktig. Faktisk viste det seg at aktive utøvere ikke mistet en hel prosent i året før de hadde passert 70 år. Dataene som professor Phil Whitten samlet, viste:











Det tar gjerne noe tid å bygge seg opp til et
skikkelig treningsgrunnlag, men når du først er
kommet dit, så er det mye enklere å holde seg
på dette nivået. Med den rolige vante treningen
kan kroppen holdes i god form helt til siste dag
på jorden.

1% forfall per år, gjelder kun for mennesker som ikke trener.
Mens disse har mistet 25% av sin fysiske kapasitet i en alder av 50 år, har de som trener bare mistet 3,5%. En trenet 70åring vil utfra dette ha samme kapasitet som en 45åring som ikke holder på med regelmessig trening.


Frank Spellman var olympisk vektløfter i verdensklasse i sine yngre dager. I 1942 var han 20 år gammel da han vant det amerikanske nasjonale mesterskapet for juniorer i 75 kg. klassen. I 1947 vant han det nasjonale mesterskapet for seniorer, og kom på 2. plass i verdensmesterskapet i Paris. I 1961, da 39 år gammel, slo han regjerende nasjonal mester, Joe Puleo.


Så sluttet han sin konkurransemessige karriere, men fortsatte å trene for moro skyld. Og verre er han ikke blitt, enn at han etter å ha passert 70 år løfter 5 repetisjoner på 182 kg. i knebøy, og 10 repetisjoner på 91 kg. i benkpress.


For et par år siden så jeg et innslag på nyhetssendingen til tv2, der en fikk se hvordan eldre mennesker trenet styrke og utholdenhet med vekter, jogging og sprint. Resultatene viste tydelig at 80, 90 og 100åringer kunne øke formen sin så sant de var friske. En mann fortalte at han nå løp maraton, og den fascinerende tilleggsopplysningen var at han hadde ikke trenet en dag i sitt liv før etter en alder av 60 år. Trening er den mest betydningsfulle investering noen kan gjøre ved egen helse, i nuet og i framtiden. Ikke bare gir det bedre helse gjennom hele livet, men fører også til et lenger liv.