Første skritt mot målet optimal ernæring

0
236

SPIS RIKTIG OG SIKRE FRAMGANGEN: Kostholdet er viktig for utøvere som ønsker å best mulig sikre seg maksimal framgang.











Vi alle har ønsker om å spise optimalt, men hvordan kommer vi frem dit? Hvor skal vi starte?


Det første skrittet starter hos deg slev, du må gå inn i deg selv og spørre deg selv om



Hva du kan gjøre annerledes enn det du gjør i dag?


Hvor engasjert er du til å gjøre de endringene? Still deg det spørsmål og ranger svaret ditt på en skala fra 1-10.



Om svaret ditt havner nederst på den skalaen er du kanskje enda ikke klar for å handle praktisk, men du er godt på vei fordi du overveier det å skulle gjøre en endring. Finner du deg selv midt på skalaen trenger du kanskje enda litt mer tid på deg til å bestemme og sette in støtet for en adferdsendring. Men du er godt på vei, kanskje leter du etter riktig sted og tid bare. Finner du deg selv på toppen av skalaen, ja da er det bare å si gratulere og kjøre på.













Nå er det på tide å kartlegge dine vaner og sette de i perspektiv. Still deg selv følgende spørsmål og skriv gjerne ned svarene underveis.




  1. Hvordan anser du dine spisevaner og spisemønster(ranger gjerne fra 1-10)?
  2. Hva er et måltid for deg?
  3. Hva er ikke et måltid for deg?
  4. Hvor mange måltider spiser du i løpet av en dag?
  5. Drikker du nok væske?
  6. Spiser du tilstrekkelig med frukt og grønt, fem om dagen?
  7. Hvilke matvarer velger du når du spiser på impuls og er akutt sulten på farten eller hjemme?
  8. Hva er kos for deg?
  9. Hvor ofte spiser du den maten du klassifiserer som kos?


Når du nå setter i gang kan det være lurt etter endt dag å gjøre en liten oppsummering for deg selv. Hva har du spist i dag? Har du fulgt rådene om ”optimal spisevane”? Dann en liten oversikt over deg selv. Kunne du gjort noe annerledes? Hva kunne du gjort annerledes?



Og til slutt, er du villig til å gjøre disse endringene?



Lykke til!