Frivekt vs. apparat

0
116

pullBaseøvelse er øvelser som involverer flere muskelgrupper samtidig. Det er øvelser som krever mer energi og putter mere press på musklene og stress på kroppen .

Eksempler på gode baseøvelser er :

* Markløft
* Knebøy
* Benkpress
* Militærpress
* Pull-ups
* Dips
* Squats

Isolasjonsøvelser

Vi har også noe som vi kaller for isolasjonsøvelser. Dette er øvelser som bare fokuserer på en og en muskelgruppe. Isolasjonsøvelser anbefales å ta etter baseøvelsene i programmet, siden baseøvelsene er tyngre og krever mer energi og `guts`. Isolasjonsøvelser kan brukes som nedtrapping, eller for å etter bygge på enkeltmuskler.

Apparat VS frivekter

Frivekter anbefales helt klart over apparater. I apparat klarer du ikke å presse like mye spenning på musklene som du klarer ved frivektøvelser. I tillegg må man stille seg i hel på dem for å finne riktig posisjon, for at dem skal påvirke musklene mest mulig. Dette er også noe som mange ikke er flinke til, å trur ofte at hvis man setter seg i det og det apparatet, ja da er det riktig uansett hva man gjør. Det er jo et treningsapparat. Ofte er også kroppen plassert slik at du får veldig mye hjelp fra selve apparatet, Mange vil merke dette når de går over på frivekter at de føler seg litt svakere , i den forstand at de løfter betraktelig mindre vekt enn det de er vandt til i et apparat. Apparater er helst for nybegynner for at de skal se hvordan styrketrening fungerer og hvordan kroppen reagerer på de enkelte øvelsene.

Baseøvelser i frivekter er helt klart de gode øvelsene som bygger mest muskelmasse over kortest tid etterfulgt av polysentriske øvelser (øvelser hvor du bruker egen kroppsvekt). Det er viktig å ha riktig teknikk når man bruker frivekter for å hindre skader. Jeg anbefaler dermed at du ser på noen videoer eller leser litt før du hiver deg i makspressing på styrketreningene. I begynnelsen kan det være lurt å holde et høyt antall repetisjoner og lettere vekt for å jobbe med teknikken og vende seg til presset.

LYKKE TIL

 

Camilla Grinde- Personlig Trener

www.camillagrinde.com

https://www.facebook.com/personligtrening?ref=hl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here