SPØRSMÅL & SVAR: Jeg trener hver dag og spiser sunt, men kroppsvekten går likevel ikke ned. Hva skjer?

 

   
 
 

Spørsmål:
Jeg er ei jente på 18 år. Jeg er glad i å trene – men periodevis føler jeg meg veldig sliten, både fysisk og psykisk. Jeg trener egentlig ikke særlig hardt: Hver dag har jeg et treningsprogram med 25 min på treningssykkel og ca 40 minutter styrketrening, i tillegg til at jeg går 1-2 timer tur. Er det lurt av meg å trene hver dag? Jeg får dårlig samvittighet dersom jeg ikke gjør det, har lyst til å gå ned et par kilo, og i tillegg til trening spiser jeg sunt. Allikevel har vekta stått på stedet hvil i det siste. Jeg slanket meg 2-3 kilo i høst, og la på meg litt igjen i jula, og de kiloene har ikke forsvunnet enda. Hva bør jeg gjøre?

 

Svar:
Dårlig samvittighet for en dag uten trening, er en liten varsellampe som sier meg at du kanskje trener for mye. Hvile er halvparten av treningen din, så det riktige er å være akkurat like opptatt av å hvile som å trene. Det gjelder å finne den rette kombinasjonen av disse to motstykkene for at den oppbyggende effekten skal komme, og fortsette på jevn basis.

 

 

   

Timing av slanking er noe man kanskje ikke
hører så mye om, men det er altså et emne som
omhandler når man bør slanke seg. Når man bør
slanke seg? Ja, det siktes ikke til hvorvidt man er
overvektig eller ikke, men nærmere bestemt så
siktes det til hvordan livet ditt forøvrig er. Det er
lettere å slanke seg dersom man er i en situasjon
med liten eller ingen psykisk belastning. Det er
med andre ord lettere å slanke seg når man har
det godt.

Psykisk helse og evnen til å gjennomføre slanking
er knyttet sammen. Noen kan finne styrken i det
å være i en smertetilstand, mens andre søker det
gode, at det skal føles bra. Det finnes forskjellige
strategier for hvordan slankingen settes i gang og
opprettholdes.

Hvis du vet at det kommer enperiode som for deg
vil være hektisk eller krevende, så kan det være
at dette er det riktige tidspunktet å sette i gang
slanking på (eller det tidspunktet der du ikke bør
bruke krefter på å slanke deg). Se på hvordan
livet vil være/kunne bli/kan være, et stykke
framover fra der du er nå, og planlegg slanking
der det er mest trolig at du vil klare å starte- samt
opprettholde slankeopplegget ditt.

Hvis du er inne i en fase der det er tøft psykisk,
så trenger du maten for gleden og fredens skyld.
En tung psykisk periode er således kanskje ikke
det riktige tidspunktet å sette i gang med slanking
på. Vent til du føler at tiden er der, det kan bli en
bra strategi. Det er ikke alltid riktig å sette i gang
med èn gang. Noen ganger må/bør man vente til
tiden er der.

 

Treningen vil alene ikke gi noen vektnedgang. Du er nødt til å tilpasse og styre matinntaket ditt i forhold til aktiviteten, slik at forbruket ditt av kalorier overstiger det du tar inn igjen gjennom kostholdet.

 

Langvarig slanking imot sult, der man gjerne så sprekker litt og spiser for mye en periode og legger på seg igjen, kan føre inn i en spiral der forbrenningen din går ned. Så ofte kan langvarige slankekurer ha gått av å bli lagt vekk et par måneder, der man i stedet bare spiser vanlig. Da vil forbrenningen gå opp til normalvivå (toppnivå) igjen, og slankingen vil deretter bli lettere å få til. Husk at du kan bli mentalt sliten hvis du over lang tid kjemper kampen mot kiloene du ikke vil ha. Periodisering er et godt prinsipp hvis du er inne i langtids-slanking. Spesielt dersom slankingen er av den vanlige sorten som innebærer sult og redusert overskudd.

 

Nedgang i forbrenningen ved sultslanking kan unngås. Dette gjøres ved å benytte slankeopplegget PLUSS (du finner det på trim.no). Dette opplegget bygger på lagring av kalorier før hver periode med mindre matinntak. Opplegget har vist seg å virke slik på slankingen at reduksjon av forbrenningen ikke inntreffer. Og som om ikke det var nok, så kan man også trene med full framgang under hele slankeperioden. For kroppsbyggere betyr dette at deffen ikke tar en smule muskelmasse!