VEKTNEDGANG PÅ MAKSIMALT KORT TID: Ei dame på tredve år spiser sunt, trener, men går ikke ned i vekt

   
REDUSER MATINNTAKET DITT UNDER DET DU
FORBRENNER:
Da vil kiloene begynne å renne av
uke for uke, måned for måned!
 

Spørsmål:
Er ei dame på 30 år. Begynte å slanke meg etter nyttår. Trener 4 dager i veka (2 spinning og 2 stram opp). Spiser med 3 timers mellomrom. 3 knekkebrød m magerost til frokost og lunsj, 1 porsjon middag og 2 knekkebrød til kvelds. Holder meg unna godteri i vekane men unner meg litt på lørdag. Har ikkje merka noko på verken cm eller kilo. Hører om andre som går ned 1 kilo i veka. Blir litt motlaus. Slanka meg for 3 år siden og da rann kiloane av meg. Ønsker å gå ned maksimalt i vekt!

Svar:
Det kan nok godt være at du “går ned”. Jeg legger da i begrepet det som er målsetningen, nemlig å redusere kroppsfettet. Det kan godt være at dette er noe du lykkes med. Likevel er det ikke sikkert at kroppsvekten din går ned. Treningen din vil medføre øket belastning på kroppen, og du vil få mer muskler. Muskler veier. Mer muskler gjør kroppen din tyngre.

   

VÆR GLAD I MAT, men ta kontroll over
hvor mye du spiser. Det er nemlig det
totale kaloriinntaket som bestemmer om
du går ned i vekt eller ikke – du må spise
så lite at energiforbruket ditt overgår
matinntaket.

 

 

Når du samtidig spiser mindre og sunt, så er det rimnelig å anta at du også mister kroppsfett, siden kroppsvekten din forblir på samme nivå. Hadde du ikke mistet kroppsfett og stadig blitt sterkere, ville du gått opp i vekt og blitt tyngre (mange kroppsbyggere veier 120 kilo og har omtrent ikke fett på kroppen).

Om du ikke kan se at du får mindre kroppsfett etterhvert, da må du redusere matinntaket noe mer.