Regelmessig yoga-trening har vist seg å ha gunstig effekt på kroppen når man skal ned i vekt. Yoga er en treningsform som består av øvelser som styrker hver enkelt del av kroppen.











Yoga har lenge vært utlyst som en avslappningsteknikk som toner kropp, sinn og ånd til å arbeide i likevekt. Men kan regelmessig yogatrening føre til vekttap? De fleste former for yoga øker blodsirkulasjonen, forbedrer fordøyelsen og aktiviserer lunger, hjerte og andre organer, og vil dermed øke forbrenning. For vektreduksjon anbefales det å gjøre yoga to ganger i uken, og gjerne kombinere yoga med annen form for kondisjonstrening (eks. gå tur, jogging, sykling, skigåing).


En studie foreslår at man kan ha vektreduksjon ved å trene yoga. Til tross for at man i yoga ikke forbrenner like mange kalorier som på sykkel eller tredemølle, vil effekten av tøyinger og pusteøvelsene muligens kunne holde overflødige kilo unna.


Forskerne samlet data fra 15000 personer mellom 53 og 57 år. Treningsvaner, vekt, helse og kosthold ble kartlagt. Forsøkspersonene var i kategorien overvektige, og de trente yoga regelmessig. Resultatet var av de i gjennomsnitt mistet 11 kilo iløpet av ti år, mens kontrollgruppa, som ikke trente yoga, gikk opp 30 kilo i samme periode. Resultatene fra undersøkelsen ble publisert ”Alternative Therapies in Health”, juli/august utgaven 2005. Resultatene av studien viser også at de som trente yoga unngikk overspising og hurtigmat, fordi de respekterte kroppene sine på en annen måte enn de som ikke trente yoga.












Forsker Alan Kristal ved Hutchinson Cancer Research Center stiller seg kritisk til om det er sammenheng mellom yoga og kaloriforbrenning. Kristal som selv har trent yoga i ti år sier at ”Utenom enkelte anstrengende yogaøvelser, brenner du egentlig ikke nok kalorier til at det vil utgjøre noen forskjell. Men yoga bidrar til å øke en persons bevissthet, og man kommer i harmoni med seg selv”. Ved å trene yoga mener Kristal at man øker en persons bevissthet, at man har harmoni med egen kropp og egne spisevaner og blir mer bevisst på dårlige vaner som overspising i stressituasjoner, eks. når man kjeder seg eller ved depresjoner.


Fagfolk stiller seg kritisk til resultatene i denne studien, siden det er så mange flere faktorer som påvirker, og det hevdes at det er mer som skal til for å gå ned i vekt. Gary Miller, som studerer ernæring ved Wake Forest University i North Carolina, synes studien er oppmuntrende, men gir også uttrykk for at det er vanskelig å bekrefte resultatene på bakgrunn av en studie.


Vi for la de lærde strides. Yoga er uansett en unik treningsform som er gunstig for fordøyelse, blodsirkulasjon, pust, styrke, balanse, konsentrasjon, kroppsbevissthet, smidighet – og ikke minst får man mer overskudd og energi. Du lærer deg også å slappe av og stresse ned. Med erfaring; både som instruktør og som “utøver”, kan jeg anbefale yoga til alle trim.no lesere på det varmeste.