GiR NED OG KOBLE UT: Spenning kan være vel og bra, men for mye er for mye. Her følger rådene du trenger, om stresset prøver seg på deg.











AVTALEBOKA SKAL GJØRE DET LETTERE Å HUSKE TING,
ikke bli en uoverkommelig punktliste som bare gjør
deg stressa og sliten. Respekter kapasiteten din og
sett klare grenser for arbeidsmengde og hva du skal
rekke over.
Slapp av
Ro deg ned. Ro deg helt ned. Kjenn at det slipper taket. Effekten kommer. Tankene klarner og behagelige følelser kommer. Roen senker seg.

Positiv mestring
I dagens samfunn trenger folk å lære seg beviste måter å takle stress på. Det viktigste er de forebyggende tiltakene:

  • Ikke prøv å gjøre for mye for fort.
  • Vær bevisst på at du best mulig bevarer overskuddet ditt.
  • Ta korte avbrekk og hvilepauser.
  • Ikke plasser meningen med livet i jobben din.
  • Ha fritidsaktiviteter som gir deg glede, avkobling og gjerne spenning.
  • Fokuser på viktige ting i livet, familie, venner, kjærlighet.
  • Vit at mye kan vente.

Når stresset likevel slår til
Da hjelper det ikke lenger med forebyggende tiltak. Da må du behandle stresset ditt på riktig måte, for at det skal avta og forsvinne. Det er noe som krever bevisste handlinger og tid:













LIFELINE: Når du er uthvilt og motivert, er full
fart og trange rammer utfordringer som kan
gi deg mye. Raske dager med innhold er
morsomt. Men du må ha krefter på tanken,
så energien din må du stelle pent med.



Legg fra deg arbeid og oppgaver.


Gi ansvaret til noen andre.



  • Gi blaffen. Dvs. slutt å tenke på hvor “viktig” det er at du opprettholder det som stresser deg.

Hvil ut.


Vit at du ikke nødvendigvis hviler best når du ligger helt i ro alene.


Omgi deg med familie og venner som gir deg trygghet og sosialt samvær uten krav til din tilstedeværelse.


Gjør morsomme ting som ikke krever massevis av tenking og konsentrasjon.


Gjør noe nytt, spennende og utfordrende.