GOLF: Bli bedre teknisk på sikker måte

0
66

Pass på å holde mengden med teknikktrening på et riktig nivå, så vil teknikken din forbedre seg. Blir det for mye konsentrasjonsspill, vil prestasjoner og framgang avta.











FRAMGANG: Du bli glad over å merke at du blir bedre.
Når du er mettet av teknikk, forsvinner framgangen og
gleden. Dette er ikke bare humør og følelser uten
betydning: Det er kroppens signaler om hvor mye du
trener og hvordan kroppen reagerer og nyttiggjør seg
treningen.
GOLF Bli bedre!

Ved å kjenne til teknikktreningens grunnleggende prinsipper, kan du bli en bedre spiller på minimum tid.


Trening er selve nøkkelen
Golf er et sport som krever teknisk ferdighet. Selv om verdens beste spillere har en god porsjon medfødt talent, så er det trening og atter trening som ligger bak de store prestasjonene og imponerende ferdighetene.


Den som trener riktig
Å trene mye er ikke nødvendigvis å trene riktig. Det er noe som ikke kan poengteres ofte nok, at det er ikke den som trener mest og står på mest, som nødvendigvis blir den beste spilleren. Den som trener rett, får den aller beste og sikre framgangen.













HVILE: Det er ikke ute på banendu skal legge deg ned.
Men pass på at du får rikelig hvile mellom øktene med
teknikktrening, for hjernenblir fort mettet av slik
belastning.



For å bli en bedre golfer
For at du skal utvikle deg teknisk og bli bedre, er det et absolutt kriterie at treningsdosen er tilpasset det kroppen din, eller nærmere bestemt hodet, kan tilpasse seg av trening. Teknikktrening innebærer belastning for hjernen på samme måte som fysisk aktivitet virker reduserende på musklenes overskudd. Når hjernen er uthvilt og virkelig mottagelig for å lære, så merker du dette som at golfen er morsom, du er motivert, det er gøy, interessant og føles positivt, godt og givende. Dette er ensbetydende med at du lærer fort og skikkelig. Hjernen suger til seg ny lærdom fra treningen din.












Gleden over framgangen
er det du alltid skal søke
etter. Hvile er nøkkelen
til at treningen skal gi
resultatene du ønsker deg.
Hvile er 50% av trenings-
programmet ditt.
Når du merker at ferdighetene ikke blir bedre, og at treningene ikke føles framgangsrike: Ta 2 uker fri og se hvordan det slår ut. Vær klar over at disse pausene vil gjøre at du bedrer teknikken din under hviletiden. Du blir ikke bedre teknisk når du spiller og trener. Da blir du dårligere faktisk. Det er under hvileperioden etterpå at hjernen bygger seg opp til bedre teknikk.


Har du trent deg skikkelig over kanten, trenger du seks uker fri, ta gjerne to måneder. Det tar nemlig så lang tid å hvile ut hodet fra teknikktrening, slik at golfen på nytt gir mening, framgang og stadig bedre resultater. Begynner du å streve og presse deg til videre spill, er du på full fart inn i det som i vår tid er så populært å kalle ”utbrenthet”. Fortsetter du treningen når du er lei, kan du bli så trøtt og lei at du begynner å føle deg syk. Så ta pause når moroa ikke er der, du skal og må kjenne og se at treninga gir resultater som stadig forbedres.