Grunntrening best for utholdenheten

0
251

Grunntrening er lett og behagelig for kroppen, og bygger treningsgrunnlaget ditt opp. Gled deg til du skal toppe formen, for da skifter dieselmotoren til rakett!










TREDEMØLLE: Et godt treningsverktøy på
dager det ikke er vær og føre utendørs.

Grunntreningen er det som nedlegges over lengre tid i form av et økende antall treningstimer innenfor rolig innsats.


Grunntreningen er hovedmomentet
All kondisjonsidrett børha etprimært innslag av grunntrening årlig. Hos konkurranseutøverne sammenfaller denne perioden i den delen av året som ligger utenfor sesong og konkurranseperiode.


Langkjøringens prinsipper.
Rolig trening over lengre tid. Dette betyr lav innsats og høyt volum, som gir god utholdenhet og tåleevne i bindevev, sener og ledd. Dette er en forsikring mot belastningsskader ved senere hard trening og konkurranse. Langkjøringen gir også godt utbytte i form av økt utholdende kondisjon, og er den treningstypen som kroppen liker best. Fordelene med denne typen trening er:



  • Forebygger overtrening.
  • Tar bare ut toppen av overskuddet og sliter ikke på kroppen.
  • Utvikler stor slitestyrke i bindevev og brusk.
  • Forebygger belastningsskader.
  • Utøveren er alltid uthvilt (fysisk, psykisk, immunforsvar, søvn og matlyst).
  • Motiverende trening (det går lett, en er i form, føler seg sterk).
  • Gir langvarig treningseffekt