SPØRSMÅL & SVAR: Har det gøy på trening, men opplever at framgangen ikke er som før.











Spørsmål:
Jeg har trent i en god del år nå og har begynt å stagnere. Vektøkningen er minimal. Jeg trener 2 til 3 ganger i uken og synes treningen fortsatt er gøy. Jeg kjører som regel 10-15 repetisjoner med Nautilus-metoden på hele kroppen. I tillegg har jeg rask forbrenning. Jeg veier 67 kilo og er 170 høy. Etter å ha lest heftene dere har publisert fikk jeg en tankevekker. Trener jeg for ofte og må jeg hvile mer?Hvordan kan jeg øke muskelveksten?

Svar:
Det er spørsmål du selv må ta stilling til utfra din treningstilstand og dine resultater. Første MUST er at treningen reelt går framover, du skal stadig bli bedre. Blir du ikke det, og samtidig er klarert på at du faktisk driver systematisk og regelmessig trening, så er sjansen stor for at du er overtrent ja. Overtrening er hovedmoment i all ikke-fungerende trening. Noen svært få tilfeller ser man av undertrening, men dette er sjeldne urter i fjerne strøk.











Svikt i kostholdet kan også være et moment, dog også sjeldnere. Oftere ser man folk som prøver å drive den venlige typen slanking som innebærer sult, samtidig som de trener for å bli bedre. Det er renheklet maskinvarekonflikt. Sulten tar ned overskuddet, og overskudd MÅ du ha for å bedre styrke/kondisjon/muskelmasse. Slankeopplegget PLUSS ordner imidlertid denne konflikten, men tilbake til tematikken her:

Du øker muskelveksten ved å trene riktig, spise tilstrekkelig og riktig, hvile rikelig og la tiden arbeide. Hastverk er alltid lastverk, og når du presser på bare litt for mye, så sayonara, adios og bye bye til all framgang. Så det er bedre å slappe av li8tt for mye enn å presse på litt for langt. Jo hardere du trener, jo lenger må du hvile. I “steinalderen” (1970-80tallet og sånn), trodde man at jo hardere man trenet, jo bedre var framgangen. Dette faller selvsagt på sin egen urimelighet, men folk ble ganske så penset inn på at man skulle utsettes for et brutalt hardkjør, før at det skulle skje noe. Dette ble bygget på overtro og ikke kunnskap. Resultatet var at utøvere som hadde trenet mye og jevnt oppover i barndommen og ungdomstiden, og dermed hadde trenet riktig gjennom flere år på forhånd, var de som hadde et veldig godt treningsgrunnlag før de satte i gang med hardkjøret. Dette gjorde at de var de som tålte dødstreningen best. De dårligere trente, har ikke nubbeskans til å tåle sånt, og kroppen bryter rimelig fort sammen med overtrening og skader.

HVILE = 50% av treningsprogrammet ditt