Oppskrift: vanilje-ris/riskrem

0
267

Julen nærmer seg og for mange betyr dette riskrem med jordbær-, bringebærsaus til eller rett og slett bare toppet med kanel og sukker (eller annen alternativ søtning).

Vanilje-ris er en av karbo-favorittene til Børge Fagerli. Det er samme kalorier som i vanlig ris. Han bruker ICA’s økologiske jasminris, men denne oppskriften funker til både basmatiris og naturris/brunris.

Oppskriften er ganske enkel:

Pr 100g ris tilsetter du 2-2,5dl vann, drypper oppi 2-3 dråper vaniljeessens, 2-3 dråper romessens, og ca en teskje kanel. Litt kardemomme er også godt, bare et lite dryss er nok.

Jeg har Stevia-pulver som jeg søter med, men du kan også bruke Splenda eller Sukrin – disse anbefales i så fall å tilsettes etter koking da de ikke er like stabile under oppvarming som Stevia. Mengden vil variere ut fra hvor søtt du liker det og hvor sterkt søtningsmidlet er, selvfølgelig…

Rør godt rundt og la det koke opp, skru ned til lav varme og la det dampe seg ferdig mens du gir det en liten omrøring nå og da for å sikre at smakene blander seg godt. Like før servering rører jeg inn litt Cocosa som runder av smaken og gjør risen litt klebrig.

Kan spises både som tilbehør til kylling/kjøtt/tunfisk, proteinmixer eller som en “dessert”. Prøv med litt eplesyltetøy eller skivet banan og jordbærsyltetøy for eksempel…

Admin – En annen variant som det går mye av hos meg er å koke opp litt kokosmelk, rør inn søtning, vaniljepulver/essens/stevia vanilje/stevia kokos og litt Johannesbrødkjernemel (alternativ til Maizenna som jevner) til passe tykkelse. Tilsett den kokte risen. Settes kaldt og serveres med hjemmelagd jordbær-/bringebærsaus. Akkurat som riskrem! 

risgrøt-280x210

 

Artikkelen er hentet fra www.myrevolution.no

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here