Liste over hormoner, aminosyrer og fettsyrer! Omfattende artikkel der du finner ut mye om de enkelte substansene.

Hormoner, fettsyrerog aminosyrer

 

 

 

Noen stoffer er ulovlige og står på dopinglisten:

 

 

 

Stoff navn norsk

Kjemisk stoff

Dagsbehov

Type

Omega-3-fettsyrer

Alfa-linolensyre, EPA, DHA

1% av daglig tilførsel av fett

Fiskeolje. Essensielle fettsyrer Flerumettet

Omega-6-fettsyrer

Linolsyre

3% av daglig tilførsel av fett

Planteolje Essensielle fettsyrer Flerumettet

Q 10

Ubiqinon

30-40 mg

Fettløselig.

Mettede fettsyrer

Animalsk fett

10 % av daglig tilførsel av fett

.

Enumettede fettsyrer

Vegetabilsk fett

10-15% av daglig tilførsel av fett

.

Bioflavonider

Rutin, herpedin mm

Udefinert

Plante fargestoff

Lecitin

Fosfatidylkolin

Udefinert

Fosfolipid

L/dl-carnitin

Carnitin

Medisin 1 gram

Aminosyre

Arginin

.

Medisin 2*500 mg

Aminosyre

Cystein

.

<FONT size=2>Røykere 3*200 mg

Aminosyre

Glutamin

.

Medisin 2*1 g

Aminosyre

Glutation

.

Udefinert

Aminosyre

Lysin

.

Udefinert

Aminosyre

Metionin

.

Medisin 25 mg pr kg kroppsvekt

Aminosyre

Serin

.

Medisin 1 g

Aminosyre

Taurin

.

Medisin max 3*500 mg

Aminosyre

Tyrosin

.

Medisin 2-3*500 mg

Aminosyre

Tryptofan

.

Medisin 1-2 g

Aminosyre

Valin

.

Udefinert

Aminosyre

DHEA

Dehydroepiadrosteron

Udefinert

Hormon

Pregnenolon

.

Udefinert

Hormon

Melatonin

.

Medisin 1-3 mg

Hormon

Østrogen

.

Udefinert

Hormon

Progesteron

.

Udefinert

Hormon

Testosteron

.

Udefinert

Hormon

Thyreoidea-hormoner

.

Udefinert

Hormon

Veksthormoner

.

Udefinert

Hormon

Kreatin

.

Udefinert

Hormon


Omega 3 fettsyrer
Hvorfor Er den mest konsentrerte energikilden. Isolerer mot varmetap (underhudsfettet). Beskytter indre organer mot støt og slag. Transporterer fettløselige vitaminer (A, D, E og K). Er en viktig bestanddel av cellemembranen. Utgjør en viktig bestanddel av isolasjonsmaterialet for nervecellene. Tilfører kroppen essensielle fettsyrer. Er bærer av smak og aromastoffer. Gir maten god konsistens. Det er viktig å balansere Omega -6 fettsyre med Omega-3, uten den riktige kombinasjonen mister kroppen evnen til å opprettholde optimal helse.
Hvor det finnes Fet fisk som sild, sardiner og laks, soyabønner.
Anbefales for Kan virke bra for forkalkninger, hjertkar sykdommer, hudlidelser, PMS, menstruasjonssmerter, bla hos mennesker som i lengre tid har levd på intravenøs næringsblanding uten fett.

Omega 6 fettsyrer
Hvorfor Er den mest konsentrerte energikilden. Isolerer mot varmetap (underhudsfettet). Beskytter indre organer mot støt og slag. Transporterer fettløselige vitaminer (A, D, E og K). Er en viktig bestanddel av cellemembranen. Utgjør en viktig bestanddel av isolasjonsmaterialet for nervecellene. Tilfører kroppen essensielle fettsyrer. Er bærer av smak og aromastoffer. Gir maten god konsistens.
Hvor det finnes Finnes blant annet i planteoljer, peanøtter og solsikkefrø.
Anbefales for Kan virke bra for forkalkninger, hjertkar sykdommer, hudlidelser, PMS, menstruasjonssmerter, bla hos mennesker som i lengre tid har levd på intravenøs næringsblanding uten fett.

Q 10
Hvorfor Styrer energiproduksjonen i cellene, nøkkelrolle i bla hjertet.
Hvor det finnes Dannes i kroppen. Ellers er det i makrell, laks, sardiner, kjøtt, peanøtter og spinat.
Anbefales for Når man blir eldre, kroniske sykdommer (bla astma, allergier), hjerte pasienter ved slapp hjertemuskel, tretthet og utbrenthet, dårlig tannkjøtt, over og undervektige, dårlig immunforsva, toppidrettsutøvere,

Mettede fettsyrer
Hvorfor Er den mest konsentrerte energikilden. Isolerer mot varmetap (underhudsfettet). Beskytter indre organer mot støt og slag. Transporterer fettløselige vitaminer (A, D, E og K). Er en viktig bestanddel av cellemembranen. Utgjør en viktig bestanddel av isolasjonsmaterialet for nervecellene. Tilfører kroppen essensielle fettsyrer. Er bærer av smak og aromastoffer. Gir maten god konsistens.
Hvor det finnes Smør, smult, harde oster. palme og kokosolje og fete kjøttprodukter.
Anbefales for

Enumettede fettsyrer
Hvorfor Er den mest konsentrerte energikilden. Isolerer mot varmetap (underhudsfettet). Beskytter indre organer mot støt og slag. Transporterer fettløselige vitaminer (A, D, E og K). Er en viktig bestanddel av cellemembranen. Utgjør en viktig bestanddel av isolasjonsmaterialet for nervecellene. Tilfører kroppen essensielle fettsyrer. Er bærer av smak og aromastoffer. Gir maten god konsistens.
Hvor det finnes Olivenolje, rapsolje, jordnøttolje, sesamolje, maisolje.
Anbefales for

Bioflavonider
Hvorfor Er plantenes fargestoffer og er en naturlig antioksidant og beskytter kroppens celler mot harskning, har gunstig virkning på kapillærene i huden og demper tendens til hetetokter. Kan prøves ved lett ansamling av væske i bena når andre årsaker er utelukket. Fås som tabletter. Beskytter mot hjerte og kar sykdommer, demper betennelses tilstander, demper allergi, stabiliserer kapillærårer, forebygge svekket syn, kan redusere histamin konsentrasjon i mageslimhinne.
Hvor det finnes Sammen med C- vitamin. Også i nyper, solbær, plommer, blåbær, pærer, bokhvete, grønn paprika, aprikoser, tomater, broccoli. Kan fås som medisin på apotek på resept.
Anbefales for Forebyggende mot hjerte og kar sykdommer, grå stær, sukkersykepasienter pga øyne, kvinner i overgangsalder.

Lecitin
Forekommer i mange næringsmidler. Produseres i leveren dersom kosten inneholder nødvendige byggestener. Er vanlig i hjernen. Fungerer som emulgator (forene vann og olje) , holde fett flytende og dermed lettere å forbrenne. Kan ha gunstig innvirkning på senilitet, parkinson og svekket hukommelse. Mangler kan føre til fettavleiringer, gallestein, økt kolesterol og forkalkninger. Det er flere andre stoffer i samme gruppe. Forekommer i peanøtter, soyabønner, lever og eggeplommer.

L og dL-carnitin
L-carnitin transporterer fett inn i mitokondriene som forbrenner fett. Kroppen produserer selv dette.Økt konsentrasjon av dette øker fett forbrenning, og kombinert med diett og mosjon kan det virke slankende. toppidrettsutøvere kan ha nytte av det. stabiliserer og immunforsvaret og øker kraften i hjertet.Tilskudd anbefales for vegetarianere, eldre med mentale problemer, ekstreme toppidrettsutøvere. Og for de som ikke produserer det selv. Også diabetes.Finnes i lammekjøtt, oksekjøtt, melk, lever og gjær.dL formen hindrer opptak av L-formen, og kan forårsake mangeltilstander.

Arginin
Binder metaller. Deltar og i leverstoffskifte. Er nødvendig for normal vekst hos barn. Hjelper og ved produksjon av nitrosamin (en åreutvidende nitrogenforbindelse).kan og senke blodtrykk, lindre migrene og astma, bedre hormonbalansen.Frigjør veksthormoner.Kommer inn med proteiner.

Cystein
Er en sterk antioksidant. C-vitamin er nødvendig i kombinasjon med cystein. Kan beskytte mot forurensing i kombinasjon med andre stoffer. Bør tas av røykere som acetylcystein. Kan fungere mot kronisk tretthet.

Glutamin
Har betydning for transport av nitrogen, muskelstoffskiftet og motstandskraft. Heling av magesår og tarmbetennelser. Kan og virke mot tretthet og depresjoner.

Glutation
Virker som antioksidant. Virker avgiftende mot sprøytemidler og beskyttende mot tungmetallforgifting. Og brukt mot metanolforgifting. Beskytter blodlegemene, regulerer insulinkonsentrasjonen. Beskytter og lunger.

Lysin
Inngår i sitronsyre syklus, helende mot forkjøleles sår, er og en byggesten for carnitin.

Metionin
Finnes i maten. Deltar i produksjon av flere andre stoffer. Ved matintoleranse, psykiske problemer, hjerte problemer, hjertebank, svetting, irritabilitet, aggresjon og hyperaktivitet kan det være mangel på denne aminosyren.

Serin
Kroppen produserer denne selv. Virker på tarmfunksjonen. Må ha vitamin B6 for å virke.

Taurin
Produseres i kroppen. er en antioksidant, signalstoff i hjernen og mineralregulator. Hjelper for øyne, immunforsvar og hjerterytme. Kan nøytralisere skadelige betennelses produkter. Hjelper i produksjon av gallesyrer. Mangel fører til intoleranse for alkohol, fisk og klor. Også gallestein. Spiller og en rolle ved flere sykdommer i hjernen.

Tyrosin
Kommer inn gjennom maten. Deltar i flere prosesser i kroppen og som innhold i andre stoffer.Mangel fører til depressive tilstander, tretthet, lavt blodtrykk, vektproblemer og lavt stoffskifte.

Tryptofan
Nødvendig for produksjon av signalstoffer i hjernen og for egenproduksjon av B3. kan virke mot angst, abnorm appetitt, overfølsomhet for lys og lyd, depresjoner og sønløshet.Forekommer i melk.

Valin
Kommer inn med proteiner i maten. Avhengig av mange andre stoffer. Virker på fordøyelsen.

DHEA
Er ett steroid. Produseres i kroppen i binyrebarken. Produksjonen av hormonet varierer gjennom livet, og er størst etter puberteten for så å synke gradvis gjennom alderdommen. Hormonet virker som forløper for dannelsen av testosteron og østrogen Hevdes å ha effekt på tretthet, humørsyke, impotens, hukommelse, stress, hud og hår. Kan kanskje redusere risiko for kreft. Et forsøk gjort i USA i april i år sannsynliggjorde at DHEA hadde en positiv effekt på skjelettet og huden hos eldre kvinner som fikk tilskudd i moderate doser. Er på doping listen fra september.

Pregnenolon
Lages av kolesterol i kroppen. Kan ha gunstig virkning på læreevne, konsentrasjon og humørsyke.

Melatonin
Melatonin et hormon som hjernen skiller ut når det er mørkt. Den hjelper kroppen til å bestemme når man skal sove og når man skal våkne. Produseres av epifysen. Virker mot døgnvillhet og særlig for blinde. også søvnløshet.Melatonin er ikke forbudt i Norge, men det er heller ikke lov å selge det i Norge. Kjente bivirkninger av melatonin er hodepine og mageproblemer.

Østrogen
Brukes til behandling av problemer i kvinnen overgangsalder. kan og virke på forkalkning. Produseres i eggstokkene. Produksjonen synker i overgangsalderen. Regulerer menstruasjons syklusen.

Progesteron
Virker på noe av den samme måten som østrogen. Kan forebygge benskjørhet. Produseres i eggstokkene. Forekommer og i en form i misteltein og yams.

Testosteron
Testosteron dannes fra kolesterol i testiklenes. Kan virke mot minking av muskelmasse, impotens, depresjon og hjertesykdommer. Har en del bivirkninger. Det finnes små konsentrasjoner av testosteron i blod hos kvinner. Dette testosteron produseres i ovarier og binyrer. Hos gutter er testosteronnivået relativt høyt (5-8 nmol/L) de første 5-6 levemåneder og faller så til lave verdier ved 1 års alder. I puberteten øker testosteron i løpet av 2-3 års tid til voksne nivåer ved 17 års alder. Selv om menn ikke har noe egentlig “klimakterium”, er det tendens til lavere testosteronverdier hos eldre. Hos kvinner er det små variasjoner av testosteron gjennom livet.

Thyreoidea-hormoner
Produseres i skjoldkjertelen. Produksjon minker med alderen. Kan forårsake svekket immunforsvar, manglende energi og problemer med varmeregulering.

Veksthormoner
Veksthormon produseres i hypofysen, som er en hormon-produserende kjertel i hodet. Av forskjellige grunner kan det av og til produseres for mye eller for lite av dette hormon. Man kan operere dersom det produseres for mye, og man kan tilføre hormon, dersom det produseres for lite.Kan virke mot tretthet og aldersforandringer. Også sviktende nyrefunksjon. Styrker benvevet og muskler.

Kreatin
Forekommer i kjøtt og får muskler til å vokse. kan hjelpe mot skrumping av muskler ved høy alder. Kan misbrukes av bodybuildere. Spis heller mye kjøtt. Kreatin fungerer som lager og bærer av energi i alle typer muskelceller, i nerveceller og i erytrocytter. I skjelettmuskelceller er innholdet ca 0,5 mg/g, i hjertemuskelceller ca 0,2 mg/g.