SPØRSMÅL & SVAR: Får smerter i siden ved løping og tung pust. Hva er dette for noe, og hva kommer det av?

   
STING I SIDEN – HOLD: Utrent muskulatur som er vant
til å være i ro og ikke bli utsatt for belastning, vil raskt
kunne svare på hardere belastning/uro, med smerter.
 

Spørsmål:
Jeg er en jente på snart 19 år som er veldig glad i å trene. Jeg trener både styrke og kondisjon, og er forsiktig med kostholdet mitt. Men når jeg er ute og springer, (spesielt viss det er på tid og jeg skal presse meg), så har jeg lett for å få sting.

Svar:
STiNG er et fenomen hva angår grunnlag, men i utbredelse snakker vi om en svært godt kjent smerte i mellomgulvet. En professor kontaktet meg for en tid tilbake, og hevdet at sting var en tilstand man hadde funnet ut av for over tretti år siden. Det var smerter i milten, mente han. Men hvermannsen, John Doe, Ola eller professor drøvel, vil nok kunne merke seg at sting-smerter kan flytte seg. En dag kan du få vondt under ribbeina, neste dag nede i buken. Så sting er i så tilfelle mye mer enn milt-smerter, så sant du ikke har en milt som flytter seg rundt om kring. Du kan dog kanskje få sting-smerter i også milten, eller i områder rundt.

   
STINGSMERTER TAR DREPEN PÅ GLEDEN: Det er
ikke noe moro å stadig få stingsmerter. De kan
bremse deg nedog føre til at treningen blir noe
plagsomt og vondt. Men etterhvert som kroppen
din blir vant til den treningen du utsetter den for
og som fører til smertene, så vil de i de fleste
tilfeller avta, bli mindre, reduseres og forsvinne.
 

Jeg ville tippe at sting kommer av muskulatur som vanligvis ikke belastes i særlig grad, og som plutselig må motvirke betydelig belastning på grunn støt og dertil demping, som følge av kroppens opp og ned-bevegelse på underlaget under gjeldende aktivitet. Dyp og tung ånde ser også ut til å kunne utløse stingsmerter, eller i alle fall innvirke på denne typen smerter.

Muligens opptrer sting-smertene i glatt muskulatur (muskelvev du ikke har bevisst sammentrekningsevne i).

Det eneste gode rådet jeg har i forhold til denne typen smerte, er at du trener regelmessig og således venner kroppen din til gjeldende aktivitet. Dette bruker som regel å bedre tilstanden. I tilfelle du plages i sterk grad, kan du prøve å trene roligere og gjerne på mykere underlag. Går du ned på innsatsen, trenger du bare å trene litt oftere for å kompensere.

Såvidt jeg erfarer, kjenner jeg ikke til noe samsvar eller forhold mellom sting og forbrenningen.