Hva med en kickstart?

0
61

Et samlet helse-Norge er enig i at vektnedgang ikke er noe som skjer på 1-2-3, men at et sunt liv i vektbalanse bygges over tid.











ET SUNT KOSTHOLD OG TRENING: Dette er nøklene
til et sunt liv med en sunn kroppsvekt.
Hvorfor ikke ta en kick-start likevel? Innenfor mange idretter er ikke vektnedgang på kort tid noe ukjent fenomen, der vektløfting, bryting eller boksing kan nevnes som eksempler.



Herværende nettforum har tidligere slått et slag for metoden, det er mye å velge mellom. Fordelen er at endringen opptrer raskt, og man får raske resultater. Det er mange metoder å velge mellom, både i pulver og vanlig mat, hva man velger er opp til en selv – og hva en trives med. Selv har jeg erfaring med en kombinasjon, der jeg spiser mat med lav GI – kombinert med proteinpulver. Jeg har i flere år brukt pulveret til Herbalife, men dette får en bare kjøpt av egne distributører eller på nettet, noe som kan virke tungvint.













MÅLENE I DITT LIV: Du kan påvirke og styre både
målet rundt livet og målene i ditt liv. Det du
trenger, er å ta bevisst styring og derfra ta
kontroll over din vei og utvikling.
Hva er Glykemisk indeks (GI)?


Glykemisk indeks (GI) sier noe om hvordan mat påvirker blodsukkeret ditt. Når blodsukkeret stiger, produserer kroppen insulin. Insulin er et hormon som hjelper cellene i kroppen med å ta opp sukker, slik at det kan nyttegjøres som energi for eksempel i en muskel. Matvarer som har høy GI gir høy blodsukkerstigning, og kroppen produserer dermed mye insulin. Flere studier tyder på at disse to effektene har negative følger for helsen din generelt, og for utvikling av overvekt. Å spise mat med lav GI – er derfor et smart trekk for å få til en varig vektnedgang og større overskudd, både på kort og lang sikt.
















Av lav GI mat kan nevnes:


Frukt og grønnsaker: De fleste frukter og grønnsaker, som for eksempel appelsiner, epler, løk, squash, brokkoli og linser. Unngå poteter.



Kjøtt: I kjøtt- og fiskedisken er det fritt fram, så lenge du velger rene produkter. Unngå blandingsprodukter som fiskeboller og kjøttpudding, da disse inneholder ofte mye hvetemel og annen stivelse, og kan derfor ha høy GI. Beregn 300 g rent kjøtt til et middagsmåltid.



Bønner og linser er lav GI – mat, og absolutt ikke kjedelig. Kjøp en kokebok med oppskrifter og ideer for å bruke disse.



Brød: Unngå brød. Må du absolutt ha brød, kan du kjøpe grovt surdeigsbrød. Dette har et høyt innhold av korn, som har fortrengt noe av melet.



Gå deg vill i grønnsakdisken – fyll på så mye grønnsaker du får plass til på tallerkenen. Lav GI – måltidet er ikke et kjedelig måltid – bare fantasien setter grenser.



Som ellers er det viktig å spise hyppig, gjerne fem måltider om dagen. Kombiner med proteinpulver og omega 3 fettsyrer, og jeg garanterer at du får en rakettstart på vektnedgangen. Tran er godt tilskudd med et rikt innhold av omega 3.



Om du har klart å kombinere denne kickstarten med en halv times trening daglig, lover jeg deg at vekten nå viser riktig vei nedover, overskudd og glede peker oppover – og du er klar for en mer varig endring av kosthold og livsstil.




Med vennlig hilsen


din coach og veileder


Truls Eskelund