SPØRSMÅL & SVAR: Hva går hard intervalltrening ut på? Hvordan bør man legge opp denne typen trening?

 

   
VEKTTRENING/STYRKETRENING, er som oftest det
som heter anearob trening. Dette er trening som
er så anstrengende at hjertet og blodomløpet ikke
klarer å forsyne organismen med nok oksygen
etterhvert som belastningen manifesterer seg.
Sånn sett kan man se på oppdelingen med sett
og hvilepauser som en form for intervalltrening.
 

Spørsmål:
Kva meiner de med hard intervalltrening? Og kva slags type intervaller bør eg trene. Er for eksempel 10*200m bra, eller er det andre type intervaller eg bør trene. Kor ofte bør eg trene intervalltrening, og skal ein ta ut alle krefter når ein driv med intervalltrening?

 

Svar:
Hard intervalltrening kan strekke seg helt opptil trening på maksimal puls. Dvs. at du i realiteten kjører på det remmer og tøyler holder. Denne typen trening krever et godt treningsgrunnlag lagt på forhånd, samt at intervalltreningen utgjør en liten treningsmengde hva angår lengde, tid og hyppighet.

 

For enkeltutøveren er det ikke godt å oppgi noen eksakt størrrelsesorden på den treningsmengden som vil fungere best. men generelt kan man si at kondisjonen din vil forbredres raskt når du i formoppkjøringen kjører opp innsatsen på treningene dine, og altså opererer med høyt bevegelsestempo.

 

For å finne den perfekte oppkjøringen for deg, er du nødt til å eksperimentere med intervallene/treningsmengden og den nødvendige hviletiden, før du finner toppformen på startstreken.

 

Skal du yte på løp, så må du trene raskere løpsintervaller. Lengden på intervallene og på løpslengden det skal ytes maks. på, må ha en tilnærmet lik lengde. En sprinter vil som oppladning og forberedelse til 200-meteres løp, bygge opp sine spurter og intervaller inneerfor 200 meter. Grunnen til dette er at kroppens tilpasning er svært spesifikk i forhold til bevegelser og utvikling.