Hva slags mat anbefales for restitusjon?

0
173

SPØRSMÅL & SVAR: En leser lurer på hva slags mat man bør innta etter trening for å bedre restitusjonen.











MELK ER GLIMRENDE: Drikk melk etter trening, og
da gjerne kombinert med en banan eller to.
Spørsmål:
Jeg leser at etter trening (styrke/utholdenthet), bør man innta noe karbohydrat- og proteinrikt. Noen anbefalinger?


Svar:
Det kommer helt an på om du har mer næring i mage/tarm etter treningen. Dersom du er tom og merker at du er sulten, trenger du raskt påfyll av næring. Karbohydrater er det kroppen først og fremst trenger påfyll av. Men det er også et utvalg av primært tre aminosyrer (BCAA), som brytes ned under trening og som også raskt trenger å erstattes. En glimrende etter-trenings-drink som gir deg raske karbohydrater og rikelig av de tre omtalte aminosyrene, er melk og bananer. Mos gjerne dette sammen til en milkshake. Et par bananer og 5-7 dl lettmelk.


Et par timer etter trening kan du innta et vanlig måltid. Alle måltider skal sammen utgjøre summen av et kosthold der sammensetningen ligger på 2/3 karbohydrater og den siste 1/3 bestående av protein og fett.