EN BELASTNINGSSKADE DUKKER OPP: Det er relativt fort gjort å pådra seg en belastningsskade. Og det er ganske så fort gjort å bli kvitt den også – om du gjør tingene riktig.

 

Hvor lenge varer en belastningsskade?
Spørsmålet kan høres dumt ut, for hvem vet når man blir frisk igjen fra en belastningsskade? Hør her: Belastningsskaden blir først vevsnedbrytende i det smertene dukker opp. Dersom man da går direkte over til hvile for skade/smertestedet, så vil belastningsskaden fosvinne igjen med en gang. Vel og merke må du hvile 7 døgn smertfritt/symptomsfritt, før skadeområdet er helbredet, uthvilt og treningsklart. Men så fort smertene/ubehaget, er borte, så er du kvitt belastningsskaden din.

Hvorfor blir ikke belastningsskaden bedre?
Folk kan bli gående i uker, måneder og mange år med sine belastningsskader. De har med andre ord en kronisk skadetilstand som ikke forbedrer seg. Grunnen til dette er at deres belastningsskader ikke får tilstrekkelig fred, ro og hvile, slik at vevet får sjansen til å bygge seg opp igjen. Vevet får ikke hvilt ut slik at overskuddet kommer på plass igjen (overskuddet må være til stede for at vevet kan øke sin styrke og utholdenhet). En belastningsskade kronifiseres altså gjennom den skadedes fysiske aktivitet.

   

TA TAK I SKADESITUASJONEN: Du kan
begynne i dag! Legger du deg i selen og
hviler ut skaden, så kan du snart ligge i
trening og mer fysisk aktivitet enn du har
hatt på lenge!

“UTSLITT”
At kroppen er sliten etter “harde år”: Det
er ikke til godkjenne at noen mener at de
vil ha sine plager som vedvarende, fordi
“kroppen er utslitt”. Dette stemmer kun og
godt ikke. Bindevevet vil reparere seg helt
og fullt så fort og sant det får anledning og
sjansen.

 

Sammenlign med beinbrudd
Hvis folk bryter et bein, ja da er behandlingen soleklar: Hvile og ro. Ja, man gipser faktisk i mange tilfeller. Kan du tenke deg hvordan det skulle blitt om man ikke gipset og holdt seg i ro? Hva ville skje? Jo, den daglige fysiske aktiviteten ville kunne føre til at bruddet ikke grodde. Jeg har selv slengt fra meg krykkene for tidlig og røsket gipsen av foten, og hva skjedde? Jo, jeg ble ikke bra igjen i bruddstedet i løpet av 6-8 uker, men ble gående og halte et helt år med svakhet og smerte i bruddstedet.

Opplegget Belastningsskader (E-heftet til trim.no)
I heftet og behandlingsopplegget Belastningsskader tar trim.no for seg hvordan man skal tyde de forskjellige symptomene og smertene. Og viktigst: Hvordan hvile og belastning skal legges opp for at man skal først bli smertefri, så symptomsfri, og så treningsklar. Dette er da dagens redaksjonelle reklame, men jeg sier det som det er: Opplegget fungerer. Jeg har brukt det selv en rekke ganger, og andre har også brukt det med samme effekt. Opplegget bygger simpelthen på hvordan kroppens bindevev svarer når det utsettes for fysisk belastning. Opplegget er derfor generelt og kan og vil overføres til enhver belastningsskade det måtte dreie seg om.