SPØRSMÅL & SVAR: Hvor mye trenger man av proteiner for å bygge opp muskelmasse?











KROPPSBYGGING & PROTEIN: For å bygge muskler
trenger du proteinrik kost. Sørg for at du får i deg
nok av protein, men husk at også alle de andre
næringsstoffene er viktig!
Spørsmål:
Hvor mye proteiner trenger man egentlig? Jeg trener styrketrening 3-4 ganger i uka, med moderat intensitet. Jeg har blitt fortalt at ca. 2g protein per kroppsvekt er det jeg bør få i meg hver dag. Jeg får gjennom mitt nåværende kosthold ca. 40-80 gram proteiner per dag. Det betyr at jeg må få dekket over halvparten av protein-behovet gjennom proteintilskudd, og selv om jeg endrer kostholdet drastisk vil jeg fortsatt trenge proteintilskudd. Er et slikt proteinbehov rèelt, eller er det noe som er funnet på for å tjene penger?


Svar:
proteinbehovet vil variere utfra treningsmengden din, og da særlig med tanke på i hvilken grad du bryter ned og sliter på musklene med treningen. Det vil si at jo hardere du trener, jo mer protein trenger du.


Skal du bygge muskler, trenger du mer proteiner enn om du skal sitte i ro og overleve. Det er sikkert. Proteinet er byggematerialet, og kroppen krever overskudd av alle ernæringsemner før en i det hele tatt vurderer å bygge opp sine ressurser.












PROTEIN FRA MELK: Melkeprotein er glimrende
for å bygge muskelmasse. Spiser du brød og
drikker melk til, da får du i deg hele spekteret
av aminosyrer.
Når du har fått i deg så mye protein, at det lukter ammoniakk av svetten din, da kan du med sikkerhet si at du spiser altfor mye protein! Du skal ikke få negative symptomer som følge av proteininntaket ditt, da overdriver du.


I nødstilfelle kan kroppen leve på kun proteiner og fett, uten at dette er til å anbefale. Kostholdet bør også inneholde karbohydrater.


Jeg skal ikke si hvor lavt du kan gå på proteininntaket og likevel bygge muskler, men selv ville jeg nok foretrekke å innta en god porsjon protein for å være sikker på at jeg hade nok byggeklosser tilgjengelig, sånn at treningen og alt arbeidet jeg nedla for å få på plass mer muskelmasse, med størst sannsynlighet ender som større muskler.


proteinbehov på 2 gram per kilo kroppsvekt, skal jeg ikke betegne som hverken riktig eller uriktig. Men mannge utøvere inntar en slik per kilo dosering, og mener at de har et bedre og større treningsutbytte av det.


Jeg ville eventuelt ekseperimentert litt selv, og gjerne gått ned på inntaket og sett hvordan dette påvirket styrke, økning og muskelmassen min. Hvis du har samme farten oppover på 1,5 g per kilo kroppsvekt, så skulle det ikke være noe i veien for å fravike 2 g per kilo kroppsvekt. Trener du hardt, kan det imidlertid være at du trenger såpass mye for å erstatte det som brytes ned og skilles ut.