SPØRSMÅL & SVAR: Innsenderen har fått med seg at bakepulver kan virke prestasjonsfremmende, og lurer på dosering.











BAKEPULVER ER PRESTASJONSØKENDE: Det er
ikke kunn for kokker eller mor, men kan
brukes av utøvere som skal yte innenfor
idretter der det bygger seg opp med
melkesyre.
Spørsmål:
Hvordan skal jeg finne ut av doseringen på bakepulver? Veier cirka 70 kg.


Svar:
Det er spesielt sprintløp der det bygges opp betydelige mengder med melkesyre, at bakepulver synes å ha særlig betydningsfull effekt, som 400- og 800 meter løp, eller 200 meter svømming.


– 200-300 milligram bakepulver (sodium bicarbonate) per kilo kroppsvekt. Dette er gjennomsnitts normaldoseringen man brukte i de studiene som foreligger. En person på 70 kilo må ha i seg 3-4 teskjeer med bakepulver.


– Bland med vann og drikk 30-60 minutter før løpet.


Alternativet er å drikke mengder med fruktjuice, som har et høyt innhold av (eng.) pottasium citrate, som da altså gir tilnærmet lik virkning som man får av bakepulver. Men av hensyn til at du faktisk skal løpe, så er det vel en god idè at kroppen ikke er full av fruktjuice. Bakepulver synes som den beste løsningen.


Dette her kunne ha sklidd inn under en form for bloddoping, men IOC har ingenting å utsette på bruk av bakepulver. Vi ligger vel an til å befinne oss i det berømte grålandet mellom det kjemisk framstilte syntetiske og kunstige, til det naturlige ernæringsemne og ekstrakter. Hva er juks? Det som bryter med spillereglene. Så bakepulver kan du med god samvittighet rape så mye du vil av. Og du kan komme til å rape litt altså.