STOR, STØRRE, STØRST: Hva liker man best? Så stor som mulig, eller noe mindre og allsidig trent?

   
 
 

Hvor stor det er ok å bli? Det høres ut som et skikkelig luksus”problem”, men vi tenker nå på hvordan folk ser på- og oppfatter en utøvers fysikk. Så stor som mulig eller noe mer i retning av en fitness-kropp?

De store kroppsbyggerne
Det sies ingenting på at det er fascinerende og interessant å se store, grove kroppsbyggere, men de bør for de færreste være målsetnig for hvordan man selv ønsker å bli. En allsidig og veltrent “fitness”kropp, vil langt på vei være bedre.

De store mistenksomgjøres automatisk
Store kroppsbyggere mistenkeliggjøres av mange med en gang de får øynene på ham eller henne. Slik er det i dag ofte, og det er ikke noe positivt å bli forbundet med anabole steroider, veksthormoner, insulin og hcg, slik ofte sværingene i dag blir. Selv om anabole steroider ikke er noen livsnødvendighet for å bygge store muskler, så er vel folketrenden at store muskler = doping.

   
FITNESS: Mindre muskler, men mye mer
utholdende og veltrent. Mange synes i
dag at fitnesskroppen er penere å se på
en de kjempestore kroppsbyggerne.
 

Fitness – bygd for å vare
Fitness innebærer at du er ikke fullt såsvær og diger, men at du har el slank, sterk og veltrent kropp.Isolert sett så gir kroppsbygging en utvikling der den maksimale muskelstyrken øker og blir større. Det utvikles i langt mindre målestokk utholdenhet. Du kan bygge opp utholdenheten din gjennom å trene høy-rep (styrketrening/kroppsbygging), samt trene jevnt gåing (med puls på over 100-120 minimum), jogging. Eller du kan trene sykling (eller med/innen andre treningsapparater, utstyr/øvelser, som trener hele eller store deler av kroppen samtidig, slik at dette får opp pulsen.

I dag er flere og flere seg bevisst på at veltrente og slanke kropper, er helt ok å ha som mål, og hva man ser på som penest. At trenden har blitt mer slik, kan man nok trolig takke fitness for. Fitness har blitt en idrettsgren/konkurranseform, som stadig bare blir mer og mer populær. Det betyr at disse muskulært sett mindre utøverne, blir sett opp til og etterlignet av andre utøvere (gjerne de yngre utøverne).