Rolig trening, eller trening med høy intensitet for raskest mulig vektreduksjon?


Rolig trening, eller trening med høy intensitet for raskest mulig vektreduksjon?


Hvordan bør du trene om du har som mål å gå ned i vekt?


Dersom du trener rolig med puls på 50-70 prosent av makspuls, forbrennes halvparten fett og halvparten karbohydrat. Om du trener hardt (over 80 prosent av makspuls) forbrennes hovedsakelig karbohydrater. Enkelte forskere hevder likevel at du ikke skal la deg lure til å bedrive rolig trening om du ønsker rask vektreduksjon.



Trening med høy intensitet.


Jan Helgerud, professor i medisin ved NTNU i Trondheim, hevder at jo høyere puls du trener med, jo flere kalorier forbrennes per minutt. Derfor anbefaler han intervalltrening. Trening med høy intensitet gir større bidrag til vektreduksjon sammenlignet med trening med lavere intensitet. Den viktigste faktoren for å redusere fettprosenten er å øke det maksimale oksygenopptaket. Spesialisten innen idrettsfysiologi får mye støtte i nyere forskning. Helgerud slår fast at trening med høy intensitet; der man puster tungt og svetter mye, gir best effekt med tanke på å øke maksimalt oksygenopptak


Helgerud sier at alle kan trene intervaller, uavhengig av treningstilstand. Intervaller kan trenes ved å gå turer i marka, på sykkel, løping, roing, svømming, elipsemaskin m.m. Veksle mellom å kjøre med høy intensitet i fire minutter (bli godt andpusten), for så å ta det roligere i 3-4 minutter (her skal du kunne utføre en samtale uten problem). Gjenta dette fire ganger.



Rolig trening.


Om man skal lykkes med å gå ned i vekt ved hjelp av å øke det fysiske aktivitetsnivået må man ta hensyn til flere faktorer. Audun Eriksson, doktorgradsstipendiat ved Norges idrettshøyskole, hevder at om du vil gå ned i vekt, er det viktig at du trener regelmessig og bedriver aktiviteter som er indre motivert. Han trekker frem variasjonsfaktoren som essensiell for å lykkes med å gå ned i vekt. Variert trening er viktig for å øke motivasjonen. Jo mer motivert du er, jo oftere trener du, og jo mer kalorier forbrennes, presiserer Eriksson.



Eriksson kommer med noen gode råd for hvordan trene rolig. Om du ønsker å øke ditt fysiske aktivitetsnivå for å gå ned i vekt er det viktig at du får et positivt forhold til å trene. Start gjerne med rolig kondisjonstrening. Man skal kjenne at man blir varm, øke hjertefrekvensen, og kunne utføre en samtale uten problem. Trening for utrente kan eksempelvis være å spasere i raskt tempo, jogge rolig, sykle, svømme eller ro. Utrente kan trene rolig i 30 minutter for å oppnå gevinster i form av bedre helse, økt kondisjon og vektreduksjon. Gradvis bør man øke farten og/eller varigheten.



Oppsummering:


Uansett treningstilstand er det viktig å tilpasse treningen slik at den gir deg overskudd og energi. Det er motivasjonen som driver oss, og derfor er det viktig å finne den treningsformen du selv trives med. Man kan øke kaloriforbrenningen ved å trene hardt, men også ved å øke lengden på treningsøktene.





Referanse: www.vektklubb.no