Hvordan bør jeg trene med astma og overvekt?

0
261

ASTMA, OVERVEKT OG TRENING: Astmatikere kan komme og være i god form. Det kreves kun litt planlegging og et riktig og godt tilpasset treningsprogram.











ASTMA ET HINDER FOR UTFOLDELSE?
Astmatikere kan komme i god form,
og bør holde seg til rolig mengde-
trening som gradvis bygges opp. Man
bør også ha muligheten til å variere
mellom inne- og utetrening.
Spørsmål:
Jeg har astma og har slete me det iflere år. Når jeg fikk det gikk kondisen min ned fortere enn fy. Hva kan jegg gjøre for å komme opp igjen i den kondisen jeg var i? Jeg er 14 år, 164 høy og veier 70 kg.Og er redd det er litt mye. Trener 4 ganger i uken og er veldi aktiv. Har åsså kamper og sånt i helgene. Lurer litt på om dette kan være muskler. Vet jeg er litt feit for jeg får komentarer av gutter i klassen og slikt. Hva er min BMI og hva kan jeg gjøre for å gå ned i vekt?


Svar:
Tren rolig kondisjonstrening og bygg opp treningsmengden med antall treningstimer. Tren ute når det er mildt. Tren inne når det er kaldt.


Du kommer til å få kommentarer om du er tynn også, da vil du komme til å høre at du er for tynn. Det er alltid noen som har kritikk og egen evne til å legge ut av seg. Det noen elsker ved deg den ene dagen, kan de komme til å hate dagen etter, og så snur det igjen. Så i forhold til kommentarer, tenk ikke på vekta, tenk på treffa. Enten så hever du deg over og smiler av andres ondskap, eller så kan du svare på verbalt med verabalt. I og med at tann for tann og øye for øye er både fristende og velkjent respons fra hele verden, så råder jeg ikke til hevn samme hvor følelsesmessig stimulerende det måtte tilfallelig synes å være. Men la ikke andres slemme kommentarer som viser hvor små de er i hjertet sitt, bli ditt speilbilde, for det er det ikke.












ASTMA OG TRENING KAN FINT KOMBINERES:
Dersom treningen legges opp etter riktige
prinsipper og tilpasset treningsmiljø, så vil de
fleste kunne nyte godt av fysisk aktivitet.
Når du er aktiv og trener mye, så har du mer muskler og kroppen blir mer robust. Bra! Vi er alle forskjellige. Noen har noen kilo for mye, andre har kilo for lite, noen er lette i kroppen og andre er tunge i hodet. Innse at du er en spesiell person og har dine unike kvaliteter og stryrker. Ingen får alt i pose og sekk. Vi har alle våre ting vi kunne tenike oss i bedre utgave.


Astma er noe som ofte tilsier at innetrening kan være av det bedre, iallfall så er trening utendørs i kaldt og rått vær kanskje ikke til å anbefales som beste sorten. Jeg vet ikke om du tar medisiner eller hvor alvorlig grad astamen din er i, men mildere astama kan ofte kombineres med trening og god form. Alvorlig astma kan nok dessverre bli stående som et hinder for fri og stor fysisk aktivitet, da spesielt aktivitet som setter krav til lungekapasitet og kondisjon.












Ikke se på sånne skalaer og målegreier så mye, for de tar ikke hensyn til individuelle forskjeller som muskelvekt, beinmasse, bygning osv. Jeg kan forøvrig også love med hånden på hjertet at du blir ikke lykkeligere jo tynnere du blir. Jeg har vært opp under 30 kilo undervektig selv, og jeg var ikke på topp 🙂


Jeg sier dog selvsagt ikke at du ikke skal slanke deg, men så lenge det ikke er snakk om usunn overvekt, så er ikke noen kilo for mye noe hinder. Men det er viktig at du selv finner gode holdninger til deg selv og kroppen din. Om du skulle finne at det virkelig er slanking som er det rette, så se på trims slankeopplegg PLUSS. Det fører ikke til sult, nedsatt forbrenning eller andre svekkende virkninger. Med PLUSS bevarer du formen på topp mens du slanker deg.